محققان دریافتند کتامین پاسخ های متنوعی را در مغز ایجاد می کند


محققان دریافتند کتامین پاسخ های متنوعی را در مغز ایجاد می کند

اثر عصبی چند بعدی تجویز حاد کتامین. اعتبار: eLife (2024). DOI: 10.7554/eLife.84173

از آنجایی که بیش از دو دهه پیش محققان دانشگاه ییل برای اولین بار توانایی کتامین بیهوشی را در بهبود چشمگیر علائم در بسیاری از بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان مشاهده کردند، این دارو یک گزینه درمانی قدرتمند جدید برای متخصصان سلامت روان ارائه کرده است.

با این حال، تنها 65 درصد از بیماران تحت درمان با کتامین به درمان پاسخ می دهند و یک مطالعه جدید به رهبری ییل که در مجله منتشر شده است. eLife به توضیح دلیل کمک می کند.

محققان با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) دریافتند که کتامین الگوهای پاسخ متفاوتی را در مغز افراد ایجاد می‌کند، مشاهده‌ای که این فرض را به چالش می‌کشد که درمان شرایط سلامت روان در همه افراد یکسان است.

این مطالعه همچنین نشان داد که روش‌های متفاوتی که کتامین بر مغز تأثیر می‌گذارد می‌تواند با الگوهای بیان ژن مرتبط باشد، یافته‌ای که ممکن است روزی به پیش‌بینی اینکه چه کسی بیشتر به درمان کتامین پاسخ می‌دهد کمک کند.

آلن آنتیچویک، دانشیار روانپزشکی گلن اچ. گرینبرگ و دانشیار روان‌شناسی در دانشگاه ییل و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: «در مجموع، این یافته‌ها از امکان توسعه بیومارکرهای دارویی دقیق برای انتخاب درمان در روانپزشکی با استفاده از تصویربرداری عصبی انسانی پشتیبانی می‌کند. از مطالعه

برای این مطالعه، تیم تحقیقاتی – به سرپرستی نویسندگان اول، Jie Lisa Ji، یک دانشجوی فارغ التحصیل سابق در رشته علوم اعصاب در دانشگاه ییل، و فلورا موجاس، یک دانشجوی فوق دکترا در آزمایشگاه Anticevic، داده‌های fMRI را از 40 فرد سالم که پس از آن دارونما دریافت کردند، تجزیه و تحلیل کردند. یک تزریق کتامین

آنها دریافتند که کتامین طیف گسترده ای از پاسخ های غیرمنتظره را در مغز شرکت کنندگان ایجاد می کند. در واقع، آنها دریافتند که کتامین بسیار بیشتر از آنچه در مطالعات روی اثرات سیلوسایبین و LSD مشاهده شده است، “امضای اتصال عملکردی” را تولید می کند.

این تیم همچنین پایگاه داده ای از الگوهای بیان ژن در مغز انسان را تجزیه و تحلیل کردند که آنها را با الگوهای مشاهده شده در پاسخ های کتامین مقایسه کردند. این تجزیه و تحلیل نشان داد که الگوهای بیان ژن برای نورون‌های داخلی – سلول‌هایی که فعالیت تحریکی در مغز را تعدیل می‌کنند – به شدت با اثرات کتامین در مغز انسان همسو هستند.

محققان می گویند که این رویکرد ممکن است در نهایت برای پیش بینی اینکه چه کسی بیشتر به درمان کتامین پاسخ می دهد استفاده شود.

کاترین پرلر، استادیار مدعو روانپزشکی در دانشکده پزشکی ییل، یکی از نویسندگان ارشد مقاله است.

اطلاعات بیشتر:
Flora Moujaes و همکاران، کتامین چندین امضای اتصال عملکردی کل مغز را به صورت جداگانه ایجاد می کند. eLife (2024). DOI: 10.7554/eLife.84173

اطلاعات مجله:
eLife

ارائه شده توسط دانشگاه ییل

نقل قولمحققان دریافتند: کتامین پاسخ های متنوعی را در مغز ایجاد می کند (2024، 17 آوریل) در 17 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-ketamine-wide-variety-responses-brain.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.