تحقیقات نشان می دهد که ارتباط عمیقی بین انتخاب های غذایی و سلامت مغز وجود دارد


غذا

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

مطالعه اخیر منتشر شده در سلامت روان طبیعت نشان می دهد که یک رژیم غذایی سالم و متعادل با سلامت مغز برتر، عملکرد شناختی و رفاه ذهنی مرتبط است. این مطالعه با مشارکت محققان دانشگاه وارویک، چگونگی تأثیر ترجیحات غذایی ما نه تنها بر سلامت جسمی بلکه تأثیر قابل توجهی بر سلامت مغز را نشان می دهد.

انتخاب های غذایی نمونه بزرگی از 181990 شرکت کننده از Biobank انگلستان بر اساس و طیف وسیعی از ارزیابی های فیزیکی، از جمله عملکرد شناختی، بیومارکرهای متابولیک خون، تصویربرداری مغز، و ژنتیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت – که بینش جدیدی را در مورد رابطه بین تغذیه و به طور کلی به خوبی نشان می دهد. بودن.

ترجیحات غذایی هر شرکت کننده از طریق یک پرسشنامه آنلاین جمع آوری شد، که تیم آن را به 10 گروه (مانند الکل، میوه ها و گوشت ها) دسته بندی کرد. نوعی از هوش مصنوعی به نام یادگیری ماشینی به محققان کمک کرد تا مجموعه داده بزرگ را تجزیه و تحلیل کنند.

یک رژیم غذایی متعادل با سلامت روان بهتر، عملکردهای شناختی برتر و حتی مقادیر بالاتر ماده خاکستری در مغز – مرتبط با هوش – در مقایسه با رژیم غذایی کمتر مرتبط بود.

این مطالعه همچنین نیاز به اصلاحات تدریجی رژیم غذایی، به ویژه برای افرادی که به غذاهای بسیار خوش طعم اما از نظر تغذیه ای کم عادت دارند، برجسته کرد. با کاهش آهسته مصرف قند و چربی در طول زمان، افراد ممکن است به طور طبیعی به سمت انتخاب های غذایی سالم تر جذب شوند.

دانشمندان بر این باورند که عوامل ژنتیکی ممکن است در ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت مغز نیز نقش داشته باشد و نشان می دهد که چگونه ترکیبی از استعدادهای ژنتیکی و انتخاب های سبک زندگی، بهزیستی را شکل می دهد.

نویسنده اصلی پروفسور جیانفنگ فنگ، دانشگاه وارویک، بر اهمیت ایجاد ترجیحات غذایی سالم در اوایل زندگی تاکید کرد. او گفت: “توسعه یک رژیم غذایی متعادل سالم از سنین پایین برای رشد سالم بسیار مهم است. برای تقویت توسعه یک رژیم غذایی متعادل سالم، هم خانواده ها و هم مدارس باید طیف متنوعی از وعده های غذایی مغذی ارائه دهند و محیطی را پرورش دهند که از بدن آنها حمایت کند. سلامت روان.”

پروفسور فنگ با پرداختن به پیامدهای گسترده تر این تحقیق، بر نقش سیاست عمومی در ترویج گزینه های غذایی سالم در دسترس و مقرون به صرفه تأکید کرد.

وی اظهار داشت: «از آنجایی که انتخاب‌های غذایی می‌تواند تحت تأثیر وضعیت اجتماعی و اقتصادی باشد، بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که این امر مانع از اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل سالم نمی‌شود.»

اجرای سیاست‌های غذایی مقرون‌به‌صرفه برای دولت‌ها ضروری است تا عموم مردم را برای انتخاب رژیم غذایی آگاهانه‌تر و سالم‌تر توانمند سازند و در نتیجه سلامت عمومی را ارتقا دهند.»

وی چنگ، یکی از نویسندگان دانشگاه فودان، افزود: «یافته‌های ما بر ارتباط بین الگوهای غذایی و سلامت مغز تأکید می‌کند و بر تلاش‌های هماهنگ برای ارتقای آگاهی تغذیه‌ای و تقویت عادات غذایی سالم‌تر در میان جمعیت‌های مختلف تاکید می‌کند.»

دکتر ریچارد پمبرتون، پزشک متخصص سبک زندگی و پزشک عمومی، Hexagon Health، که در این مطالعه شرکت نداشت، اظهار داشت: “این تحقیق هیجان انگیز بیشتر نشان می دهد که رژیم غذایی نامناسب نه تنها بر سلامت جسمانی بلکه بر سلامت روان و مغز ما نیز تأثیر می گذارد. این مطالعه از نیاز به اقدام فوری دولت برای بهینه‌سازی سلامتی در کودکان ما و محافظت از نسل‌های آینده حمایت می‌کند.

اطلاعات بیشتر:
Ruohan Zhang و همکاران، ارتباط الگوهای غذایی با سلامت مغز از تجزیه و تحلیل رفتاری، عصبی، بیوشیمیایی و ژنتیکی، سلامت روان طبیعت (2024). DOI: 10.1038/s44220-024-00226-0

ارائه شده توسط دانشگاه وارویک

نقل قول: تحقیقات ارتباط “عمیق” بین انتخاب های غذایی و سلامت مغز را نشان می دهد (2024، 27 آوریل) بازیابی شده در 27 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-profound-link-dietary-choices-brain.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.