دانشمندان یک رابطه گمشده بین رژیم غذایی نامناسب و افزایش خطر ابتلا به سرطان را کشف کردند


دانشمندان یک رابطه گمشده بین رژیم غذایی نامناسب و افزایش خطر ابتلا به سرطان را کشف کردند

چکیده گرافیکی اعتبار: سلول (2024). DOI: 10.1016/j.cell.2024.03.006

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) یافته‌های جدیدی را کشف کرده‌اند که ممکن است به توضیح ارتباط بین خطر سرطان و رژیم غذایی نامناسب و همچنین بیماری‌های رایج مانند دیابت که از رژیم غذایی نامناسب ناشی می‌شوند کمک کند. بینش‌های به‌دست‌آمده از این مطالعه، نویدبخش پیشرفت استراتژی‌های پیشگیری از سرطان با هدف ارتقای پیری سالم است.

یافته های این تیم در منتشر شد سلول

این مطالعه به رهبری پروفسور آشوک ونکیتارامان، توسط دانشمندان موسسه علوم سرطان سنگاپور (CSI سنگاپور) در NUS و مرکز تحقیقات سرطان NUS (N2CR) تحت دانشکده پزشکی یونگ لو لین، با همکاران آژانس علوم انجام شد. ، فناوری و تحقیقات (A*STAR).

پروفسور Venkitaraman، مدیر CSI سنگاپور، توضیح داد: “سرطان در اثر تعامل بین ژن‌های ما و عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، ورزش و آلودگی ایجاد می‌شود. اینکه چگونه چنین عوامل محیطی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند هنوز خیلی روشن نیست، اما اگر بخواهیم اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهیم که به ما کمک می کند مدت طولانی تری سالم بمانیم، درک این ارتباط حیاتی است.”

یک ماده شیمیایی مرتبط با دیابت، چاقی و رژیم غذایی نامناسب می تواند خطر سرطان را افزایش دهد

این تیم تحقیقاتی ابتدا بیمارانی را مورد مطالعه قرار دادند که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه یا تخمدان هستند، زیرا یک نسخه معیوب از ژن سرطان BRCA2 را از والدین خود به ارث می برند. آنها نشان دادند که سلول‌های چنین بیمارانی به‌ویژه به اثرات متیل گلیوکسال، که یک ماده شیمیایی است که هنگام تجزیه گلوکز برای تولید انرژی تولید می‌شود، حساس هستند.

این مطالعه نشان داد که این ماده شیمیایی می تواند نقص هایی در DNA ما ایجاد کند که علائم هشدار دهنده اولیه توسعه سرطان هستند.

تحقیقات این تیم همچنین نشان داد که افرادی که نسخه معیوب BRCA2 را به ارث نمی برند اما می توانند سطوح بالاتر از حد طبیعی متیل گلیوکسال را تجربه کنند – مانند بیماران مبتلا به دیابت یا پیش دیابت که با چاقی یا رژیم غذایی نامناسب مرتبط است – می توانند مشابه آن را انباشته کنند. علائم هشدار دهنده که نشان دهنده خطر بالاتر ابتلا به سرطان است.

پروفسور ونکیتارامان گفت: “تحقیقات ما نشان می دهد که بیماران با سطوح بالای متیل گلیوکسال ممکن است خطر ابتلا به سرطان بیشتری داشته باشند. متیل گلیوکسال را می توان به راحتی با آزمایش خون برای HbA1C تشخیص داد، که به طور بالقوه می تواند به عنوان یک نشانگر استفاده شود. علاوه بر این، سطح بالای متیل گلیوکسال معمولاً قابل کنترل است. با داروها و رژیم غذایی خوب، راه هایی را برای اقدامات پیشگیرانه در برابر شروع سرطان ایجاد می کند.”

نویسنده اول این مطالعه، دکتر لی رن کنگ، لی کوان یو از N2CR، افزود: “ما مطالعه را با هدف درک عواملی که خطر ابتلا به سرطان را در خانواده‌های مستعد افزایش می‌دهند، آغاز کردیم، اما در نهایت مکانیسم عمیق‌تری را کشف کردیم که مصرف انرژی ضروری را به هم مرتبط می‌کند. مسیر توسعه سرطان. این یافته ها آگاهی را در مورد تأثیر رژیم غذایی و کنترل وزن در مدیریت خطرات سرطان افزایش می دهد.

مکانیسم جدید برای تشکیل تومور

جالب اینجاست که کار تیم تحقیقاتی همچنین یک تئوری دیرینه در مورد برخی از ژن های پیشگیری کننده از سرطان را بازبینی کرده است. این نظریه – که پارادایم دو ضربه ای نادسون نامیده می شود – برای اولین بار در سال 1971 فرموله شد و پیشنهاد شد که این ژن ها باید برای همیشه در سلول های ما غیرفعال شوند قبل از اینکه سرطان ایجاد شود.

تیم NUS اکنون دریافته است که متیل گلیوکسال می تواند به طور موقت چنین ژن های پیشگیری کننده از سرطان را غیرفعال کند، که نشان می دهد دوره های مکرر رژیم غذایی نامناسب یا دیابت کنترل نشده می تواند در طول زمان افزایش یابد و خطر سرطان را افزایش دهد. این دانش جدید احتمالاً در تغییر جهت تحقیقات آینده در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود.

مرحله بعدی تحقیق

محققان با تکیه بر اکتشافات جدید خود، قصد دارند مطالعات بیشتری را برای درک اینکه آیا اختلالات متابولیک، مانند دیابت یا رژیم غذایی نامناسب، بر خطر سرطان در سنگاپور و سایر کشورهای آسیایی تأثیر می‌گذارد، انجام دهند.

این تیم تحقیقاتی همچنین امیدوار است که مکانیسم‌های جدیدی را در زمینه ارتباط بین متابولیسم، رژیم غذایی و سرطان که کشف کرده‌اند شناسایی کند تا رویکردهای مؤثرتری برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن شروع سرطان ایجاد کند.

اطلاعات بیشتر:
لی رن کنگ و همکاران، یک متابولیت گلیکولیتیک سرکوب تومور “دو ضربه ای” توسط BRCA2 را دور می زند، سلول (2024). DOI: 10.1016/j.cell.2024.03.006

اطلاعات مجله:
سلول

ارائه شده توسط دانشگاه ملی سنگاپور

نقل قول: دانشمندان پیوند گمشده بین رژیم غذایی نامناسب و خطر سرطان بالاتر را کشف کردند (2024، 12 آوریل) بازیابی شده در 12 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-scientists-uncover-link-poor-diet.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.