دلایل افسردگی در میانسالی و نحوه درمان آن


افسردگی در میانسالی یکی از مشکلات درد آوری است که هر زن و هر مردی آن را در زندگی تجربه می کند. تشخیص آن کمی زمان‌بر است چرا که نشانه های رفتاری ای مشابه با بیماری های روال عقل و یا آلزایمر دارد. در نهایت باید گفت که بر اساس تحقیقات صورت گرفته تنها ۱۰ درصد افسردگی در سن میانی قابل شناسایی و درمان است و ۹۰ درصد دیگر خوره ای بر روح زنان و مردان شکل می گیرد.

هر فردی چه از کودک گرفته تا کهن سال به بیماری دردناک روحی روانی به نام افسردگی مبتلا می شود که با شیوع عمیق تر فرد را به گوشه ای کشانده و او را به یک روح سرگردان تبدیل می سازد. اما برای درمان چه باید کرد؟! آیا تمام روش های درمانی به خوبی تاثیر گذار خواهند بود؟! برای آگاهی بیشتر از این موضوع تا پایان مقاله همراه بمانید.

راه های درمانی افسردگی در میانسالی

افسردگی در میانسالی چه دلایلی دارد؟

بازه سنی دوره میانسالی مابین ۵۰ تا ۶۰ سالگی است و در این دوره برای زندگی روزمره هر مرد و زنی پیشامد های متنوعی شکل می گیرد که بازنشستگی یکی از این تغییرات بزرگ به شمار می آید. به دنبال این تغییرات بزرگ فرد به بی کاری و بی هدفی کشیده می شود و هر چه زندگی روزمره کسل کننده تر فرد به بیماری افسردگی مبتلا تر می شود.

یکی دیگر از اشکال افسردگی تغییراتی است که به دنبال ازدواج، مستقل شدن فرزندان و تنها شدن والدین شکل می گیرد.

با ورود به بازه میانسالی بدن رفته رفته به سمت کهولت پیش می رود و فرد این ناتوانی را در خود احساس می کند از جمله پایین آمدن عملکرد قلب، کلیه ها، ریه ها و … که از ضعف های بدن در این بازه به شمار می آید. با مشاهده این ضعف ها فرد به استرس و در نتیجه افسردگی مبتلا می شود.

به طور قاطعیت باید عوامل به وجود آورنده مشکل افسردگی در میانسالی را در گزینه های زیر دانست:

  1. تنهایی
  2. بازنشستگی و بی کاری
  3. بی هدفی
  4. ایجاد ضعف در بدن
  5. بیماری های مختلف
  6. استرس های مختلف ناشی از زندگی روزمره
  7. یائسگی در زنان
  8. ژنتیک
  9. استرس و فشار
  10. بیماری ها و دارو ها

علت های افسردگی در میانسالی

نشانه های آشکار شده اختلال افسردگی در میانسالی

  1. از دست دادن علاقه و لذت نبردن از فعالیت‌های مورد علاقه گذشته
  2. احساس غم مداوم یا پوچی
  3. افزایش بی‌حوصلگی و بی‌تفاوتی
  4. خستگی یا کمبود انرژی
  5. بی‌قراری یا تحریک‌پذیری
  6. بی‌خوابی یا ماندن بیش از حد در رختخواب
  7. احساس ناامیدی یا بدبینی
  8. عدم تمرکز یا ناتوانی در تصمیم‌گیری
  9. افزایش یا کاهش وزن ناخواسته

عوامل خطر آفرین بروز افسردگی در افراد میانسال

زن بودن

مجرد، مطلقه یا بیوه بودن (چه در خانم‌ها، چه در آقایان)

نبود افراد حمایت‌کننده در زندگی فرد

وقوع رویدادهای استرس‌زا در زندگی

جدای از این گزینه ها، شرایط فیزیکی خاص چون سکته مغزی، فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، دیابت، سرطان، زوال عقل و درد مزمن احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهند.

درمان افسردگی در میانسالی

اگر به دنبال راهکار های کمک کننده برای درمان افسردگی خود هستید باید بدانید که اساس همه آن ها به لحاظ پزشکی و مصرف دارو های آرام بخش است. عموما در اکثر مواقع ترکیبی از روان دروانی به علاوه داروها تجویز می شود و استفاده از آن صورت می گیرد.

مصرف دارو های ضد افسردگی امکان دارد پس از گذشت چندین هفته نشانه های حیاتی خود را نشان دهند به این منظور توجه به تداوم مصرف آن ها بسیار اهمیت برانگیز است. حتی اگر بعد از یک هفته مصرف نتوانید تاثیر آن ها را تشخیص دهید باز هم باید مصرف را ادامه دهید تا به نتیجه دست یابید.

بهترین درمانی که نزدیکان می توانند انجام دهند، گذراندن زمان بیشتر و اوقات خوش با افراد میانسال و مسن است.

گفتار درمانی:

گفتار درمانی روشی است که در آن یک درمانگر متخصص در سلامت روان سالمندان می تواند با اجازه دادن به ابراز وجودی فرد بیمار در یک محیط محرمانه و امن به کاهش نشانه های افسردگی کمک کند. انواع متفاوتی از گفتار درمانی وجود دارد به صورتی که از درمان شناختی رفتاری گرفته تا درمان حمایتی، پس آنچه اهمیت دارد این است که باید تفاوت های حساس فردی را شناسایی کرد و هر کس را با نشانه های بیماری اش، درمان کرد.

داروها:

تحقیقات عملی صورت گرفته نشان داده است که دارو های ضد افسردگی به درمان افسردگی بزرگسالان کهن سال کمک خواهد کرد چرا که این دارو ها با تعادل سازی مواد شیمیایی موجود در مغز به خلق و خوی های رفتاری تاثیرات مثبت به جای می گذارند. در نتیجه آهسته آهسته نشانه های افسردگی کامل از بین می روند و فرد به زندگی روزمره گذشته اش باز می گردد.

دارو درمانی برای مقابله با افسردگی در میانسالی

هنردرمانی:

هنر درمانی بیان و خودشناسی را گسترش داده به صورتی که برقراری ارتباطات مثبت و ارتباط انسانی را ساده می کند و دچار تحریک عملکرد شناختی می شود. نقاشی، سفالگری و مجسمه سازی و ترکیب کلاژ نمونه های از فعالیت های هنری به شمار می آیند که تاثرات درمانی به روی سلامت روانی بیماران می گذارند.

هنر درمانی برای مقابله با افسردگی در میانسالی

از همراهی شما بسیار متشکریم، برای آگاهی از موضوعات بررسی انواع قرص ضد افسردگی، درمان افسردگی خفیف و نشانه های فرسودگی روانی مقالات نوشته شده مجله را بررسی نمایید.

منبع :



Source link