روش جدید از پلاکت ها برای پیش بینی خطر ابتلا به عفونت جدی COVID-19 استفاده می کند


اکنون می توان خطر ابتلا به عفونت جدی COVID-19 را پیش بینی کرد

فلوسیتومتری مبتنی بر تصویر جدید، شناسایی توده های سلولی و اجزای آنها را امکان پذیر می کند. طرحی از تنظیم فلوسیتومتری شامل یک DHM و یک تراشه میکروسیال. درج اصل کاربردی تمرکز هیدرودینامیکی را در دو بعد نشان می دهد. b گردش کار مطالعه: شامل پذیرش بیماران در بیمارستان، خونگیری، رقیق سازی نمونه، اندازه گیری در کانال میکروسیال (در 30 دقیقه از جمع آوری)، و تجزیه و تحلیل تصویر. c تجمع پلاکتی (ردیف بالا، PP) و تجمعات لکوسیت-پلاکت (ردیف پایین، LP) با تکنیک های مختلف تصویربرداری به عنوان مرجع ضبط شدند. از چپ به راست، تصاویر نمونه شناسایی شده توسط DHM با رنگ کاذب، تصاویر DHM با سلول های تک شناسایی شده توسط الگوریتم (جعبه آبی)، تصاویر میدان روشن با فلوسیتومتر تصویربرداری AMNIS، تصاویر AMNIS از میدان روشن با تصاویر فلورسانس ادغام شده (جعبه سبز) ، و تصاویری از لکه خون (جعبه نارنجی) به تصویر کشیده شده است. دایره‌های سبز رنگ (تصاویر DHM) نشان می‌دهند که الگوریتم یک پلاکت را تشخیص می‌دهد، در حالی که سلول‌های فلورسنت سبز (تصاویر AMNIS) سلول‌های برچسب‌گذاری شده با CD61 را نشان می‌دهند. به همین ترتیب، دایره های قرمز نشان دهنده لکوسیت های شناسایی شده توسط DHM هستند، در حالی که سلول های نشاندار شده با CD45 فلورسنت قرمز هستند. اعتبار: پزشکی ارتباطات (2023). DOI: 10.1038/s43856-023-00395-6

محققان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) روشی را برای ارزیابی تعداد و ساختار پلاکت‌های خون (یا ترومبوسیت‌ها) ابداع کرده‌اند که به طور بالقوه می‌تواند به کمیت کردن خطر ابتلا به عفونت شدید COVID-19 کمک کند. در نتیجه، آنها یک نشانگر زیستی پیش بینی کننده برای جدی بودن عفونت COVID-19 شناسایی کرده اند.

این به پزشکان اجازه می دهد تا درمان را در مراحل اولیه تنظیم کنند. محققان از روشی از فلوسیتومتری مبتنی بر تصویر استفاده کردند که امکان تجزیه و تحلیل سریع برهمکنش‌های بین تعداد زیادی سلول خونی را فراهم می‌کند. این تحقیق در مجله منتشر شده است پزشکی ارتباطات.

هنگامی که بدن انسان به ویروس SARS-CoV-2 آلوده می شود، یک سری پاسخ های ایمنی تولید می کند. یکی از آنها شامل پلاکت‌هایی است که به عنوان ترومبوسیت نیز شناخته می‌شوند، به سلول‌های ایمنی می‌چسبند تا توده‌ها یا تجمع‌هایی از سلول‌ها را در جریان خون تشکیل دهند. در مطالعه‌ای با استفاده از فلوسیتومتری مبتنی بر تصویر، تیمی از محققان که با الیور هیدن، پروفسور الکترونیک زیست پزشکی کار می‌کردند، افزایش سریع غلظت پلاکت‌ها را در بیماران بستری شده در مراقبت‌های ویژه با عفونت‌های COVID-19 نشان دادند.

این به آنها امکان داد تا یک نشانگر زیستی برای پیش‌بینی خطر بیماری شدید در بیماران COVID-19 شناسایی کنند. نتیجه با شرایط بین رشته ای بهینه ارائه شده توسط موسسه مرکزی TranslaTUM به مهندسان TUM برای همکاری با محققان پزشکی در Klinikum München rechts der Isar امکان پذیر شد.

تجزیه و تحلیل با نمونه خون گرفته شده از افراد مورد آزمایش آغاز شد. چند قطره خون برای شمارش هزاران سلول خونی و تجمعات آنها در عرض چند ثانیه با استفاده از فلوسیتومتری مبتنی بر تصویر مورد نیاز است.

پروفسور هیدن، رئیس این مطالعه، می‌گوید: “یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ این روش این است که ما نه مجبوریم نمونه‌ها را درمان کنیم و نه علامت‌گذاری کنیم. با استفاده از روش‌های استاندارد شده، می‌توانیم آنها را مستقیماً بدون تلفات تجمعی ناشی از نیروهای برشی بالا بررسی کنیم. در آینده، این روش مقرون به صرفه می تواند به تعیین کمیت تعاملات بین سیستم انعقادی و سیستم ایمنی کمک کند.

نزدیکی بیماران به آزمایشگاه در هنگام نمونه گیری باعث می شود که خون بلافاصله آزمایش شود. این امر اثرات پیری نمونه ها را که باعث تشکیل سنگدانه ها نیز می شود، رد می کند.

محققان نمونه خون 36 بیمار مراقبت های ویژه (32 تا 83 ساله) را که با عفونت SARS-CoV-2 طبقه بندی شده به عنوان متوسط ​​تا شدید در بیمارستان بستری شده بودند، بررسی کردند. نتایج نشان داد که تعداد ترومبوسیت‌های انباشته در نمونه‌های خون بیماران شدید به‌طور معنی‌داری بیشتر از بیماران با بیماری متوسط ​​و قطعاً در اهداکنندگان خون سالم بود.

با توجه به تجمعات سلولی، محققان دریافتند که تعداد توده ها و ترکیب آنها به تدریج متناسب با شدت عفونت COVID-19 تغییر می کند و این تغییرات در مراحل اولیه قبل از بروز عوارض رخ داده است. توده ها معمولاً از کمتر از 10 ترومبوسیت تشکیل شده بودند. در موارد شدید، مشاهده شد که تا دو سوم کل ترومبوسیت ها در یک بیمار جمع شده بودند.

غلظت بالایی از تجمعات سلولی در تمام بیماران COVID-19 که در مراقبت های ویژه بستری شده بودند مشاهده شد. این روش ساده تشخیصی مبتنی بر تجمع سلول های خونی، پتانسیل شناسایی بیماران پرخطر را در مراحل اولیه و بهبود مراقبت از آنها دارد.

تیم بین رشته‌ای متشکل از مهندسان و محققان پزشکی اکنون قصد دارند آموخته‌های خود را به سایر بیماری‌ها منتقل کنند. آنها بر این باورند که روشی که در اینجا توضیح داده شد می‌تواند با بیماری‌های قلبی عروقی یا سرطان نیز عمل کند.

اطلاعات بیشتر:
کریستین کلنک و همکاران، تجمعات پلاکتی با استفاده از تصویربرداری فاز کمی مرتبط با شدت COVID-19 شناسایی شدند، پزشکی ارتباطات (2023). DOI: 10.1038/s43856-023-00395-6

ارائه شده توسط دانشگاه فنی مونیخ

نقل قول: روش جدید از پلاکت‌ها برای پیش‌بینی خطر عفونت جدی COVID-19 استفاده می‌کند (2023، 29 نوامبر) در 29 نوامبر 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-11-method-platelets-covid-infection.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.