روش های یوگای چشم و فواید آن


مدت های زیادی است که تمرینات یوگا وجود دارند و می تواند در حفظ سلامتی چشم و آرام کردن آن ها کمک زیادی نماید. این تمرینات برای اشخاصی مناسب می باشد که معمولا دارای چشمان سالمی می باشند، ولی از فشار چشم یا خستگی بیش از اندازه آن رنج می برند. که در این میان یکی از بهترین تمرینات، یوگای چشم می باشد که قادر است در بهبود بینایی شما کمک زیادی نماید.

ورزش یوگای چشم

معرفی یوگای چشم

یوگای چشم در حقیقت شیوه ای است که به وسیله آن شما می توانید نشانه های خستگی چشم مانند سوزش و خارش را کم کنید. این ورزش برای افزایش سلامتی و آگاهی ذهن، بدن و روح استفاده می شود، بنابراین با کمک این تمرینات نه تنها دید شما بهتر می شود، بلکه روی مغز خود هم تاثیر معجزه آسایی می گذارد. به بیان دیگر این ورزش قادر است شما را از اختلالات ناشی از نقص عضلات چشم مثل نزدیک بینی و دوربینی رها سازد. پس می توان بیان کرد: این ورزش تمرینات و کشش های چشمی را شامل می شود که برای حفظ سلامت عضلات چشم طراحی شده است و قادر است بینایی شخص را بهبود بخشد و به عنوان یک راه تاثسیرگذار برای کاهش فشار چشم و تقویت ماهیچه ها قسمت چشم در نظر گرفته شود.

حرکاتی که در ادامه برای شما بیان می کنیم، موجب می شوند تا عضلات خسته چشم شما استراحت نمایند، فشار و کشش از روی چهره و چشم هایتان برداشته می شود و تمرکز بینایی شما بیشتر می شود، پس بهتر است آن ها را انجام دهید:

۱. لمس چشم با کف دست ها

اشخاصی که در کلاس یوگا شرکت کرده اند با این حرکت آشناییت دارند. در این تمرین ابتدا کف دست هایتان را به هم بمالید تا اندکی گرم شوند و بعد آن ها را روی چشم هایتان قرار دهید تا گرما از دستتان به چشمانتان انتقال یابد و کف دست ها سرد شوند و در پایان تمرین روی چیزی تمرکز داشته باشید و آرام باشید. این تمرین نوعی ورزش یوگا برای چشم به شمار می رود و به علت آرامش بخش بودن پس ازیک روز کاری طولانی قادر است برای عضلات چشم شما مناسب باشد.

آشنایی با یوگای صورت

۲. چشمک زدن

چشمک زدن یکی از این تمرینات است که می توانید با کمک آن خستگی چشم خود را رفع نمایید. در این تمرین، ابتدا چشمانتان را باز کنید و ۱۰ بار پشت سر هم پلک بزنید و سپس به مدت ۲۰ ثانیه چشم های خود را ببندید و این تمرین را چهار بار دیگر انجام دهید. با کمک این تمرین چشم خودش را تغذیه نمایید و عضلات آن استراحت می کنند. چشمک زدن همچنین مانع از خشکی چشم ها می شود.

۳. نگاه کردن به اطراف و چرخاندن چشم ها

در این تمرین یوگا شما باید تلاش کنید عضلات چشم های خود را بکشید و آن ها را به آرامی از یک شود به سوی دیگر حرکت دهید و سپس بله شکل دورانی بچرخانید. اگر فکر می کنید این حرکت برای شا سخت است، می توانید از انگشتان خود کمک بگیرید و آنها را به شکل دورانی حرکت دهید و با چشم های خود این مسیر را دنبال کنید، البته به خاطر داشته باشید که نبایستی گردن شما تکان بخورد. می توانید این حرکت را ۲۰ بار تکرار نمایید.

۴. تنفس پرانایاما

این تمرین که به تنفس زنبور عسل مشهور است، با انجام چند تنفس ساده موجب آرامش شما می شود و قادر هستید سروصدا های اضافی را از سرتان بیرون کنید. برای انجام حرکت تنفس پرانایاما به حالت چهارزانو یا هر شکل دیگری که راحت هستید، بر روی زمین بنشینید و انگشتانتان را به شکل افقی روی چشم های خود قرار دهید. برای شروع نفستان را به سوی بیرون هدایت کنید، با کشیدن هوا به درون بینی، صدایی مثل وزوز زنبور عسل به وجود می آید. در مدت انجام این تمرین حواستان باشد که اندکی فشار به چشم های خود وارد کنید و تلاش کنید لب هایتان محکم بر روی هم باشند.

بررسی یوگای چشم

۵. نگاه کردن به نوک بینی

به شکل پادماسانا و ساخاسانا قرار بگیرید و بازوی راست خود را بلند کنید، به صورتی که درست جلوی بینی شما باشد. کف دست های خود را مشت کنید و بگذارید انگشت شست شما به شمت بالا قرار بگیرید. چشمانتان بر روی نوک انگشت شست متمرکز باشد و عمل بازدم را انجام دهید. بازوی خود را به گونه ای خم کنید که انگشت شستتان سوی نوک بینی قرار گیرد و اطمینان پیدا کنید که نگاهتان حرکت انگشت شست شما را دنبال می کند. برای چند ثانیه نگاهتان را ر روی نوک بینی خود نگه دارید و عمل دم را انجام دهید. با وجود این که نگاه خود را به سمت شست می برید، بازو های خود را صاف نگه دارید و عمل بازدم را انجام دهید. برای تاثیرگذاری بیشتر این حرکت را ۵ مرتبه انجام دهید.

۶. پلک زدن زیاد

پلک زدن استراحت مورد احتیاج و لحظات آرامش بخشی را برای چشم های شما ایجاد می کند و در بهبود فشار چشم کمک بسیاری می کند. پلک زدن افزون بر کمک بر آبرسانی چشم ها، موجب بیرون آمدن سم ها از اشک می شود و سعی می کند تا پرده اشکی به شکل یکدست بر روی چشمان شما پخش شوند. البته در بهبود خشکی چشم ها بسیار تاثیرگذار است؛ بنابراین تلاش کنید این حرکت را هر ۴ ثانیه یک بار انجام دهید.

۷. نگاه کردن از بالا به پایین

به شکا داند آسانا بنشینید و پاهای خود را دراز کنید. سپس هر دو دست خود را مشت نمایید و بر روی زانوی خود بگذارید و انگشتان شست هر دو دست خود را به شمت بالا نشان بدهید. شست راست را بالای زانوی راست به شکلی که آرنج شما صاف باشد، بگذارید و نگاهتان را با حرکت شست دستتان را دنبال کرده و عمل دم را انجام دهید.

توضیح در مورد یوگای صورت

زمانی که شست دستتان به بالاترین نقطه خود رسید، به حالت اولیه بازگردید و همچنان که مشت شما در حال حرکت به سمت پایین می باشد و نگاهتان را به همین سمت دنبال می کنید، عمل بازدم را انجام دهید و سر خود را ثابت نگه دارید. این تمرین را با انگشت چب خود تکرار نمایید و برای هر انگشت ۵ مرتبه چرخش را انجام بدهید و چشم های خود را ببندید و آرام باشید.

۸. ایستادن بر روی شانه ها

یکی از این تمرینات ایستادن روی شانه ها یا همان ساروانگ آسانا می باشد که هم موجب تقویت چشم می شود و هم به مغز کمک زیادی می کند. برای انجام این حرکت، ابتدا روی تشک مخصوص یوگا دراز بکشید و با کمک بازوهایتان، پاها را صاف به سمت بالا ببرید و پنجه را به پشت سر هدایت کنید، به شکلی که کمرتان به حالت شیب دار قرار گرفته و زانوها بالای سرتان باشند. انجام این تمرین موجب افزایش گردش خون در چشم ها، مغز و بینی می شود. افزون بر این می توانید به سمت پشت دراز بکشید و پاها را تا جایی که ممکن است صاف به سمت بالا نگه دارید. این حرکت هم ئکلیه ارگان های دیگر بدن را سم زدایی می کند و عملکرد آن ها را به حداکثر می رساند.

حال که این مطلب خاتمه یافت برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه درمان خانگی و طب سنتی بر لینک های رفع خستگی چشم و شستشوی چشم کلیک نمایید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید


نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد.
برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

منبع :

برچسب :



Source link