زنان درگیر تصادفات رانندگی ممکن است بیشتر از مردان دچار شوک شوند


تصادف ماشین

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

به خوبی شناخته شده است که تجهیزات ایمنی خودرو در ابتدا با بدن های نماینده مردانه طراحی شده است. این به این معنی است که زنانی که در ردیف جلو می نشینند، در صورت تصادف بیشتر در معرض آسیب های شدید یا کشنده هستند. همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که در خودروهای تصادف کرده به دام بیفتند.

تیمی از محققان در ایالات متحده که به نابرابری‌های طراحی خودرو و آسیب‌های ناشی از آن علاقه دارند، از داده‌های آسیب ناشی از ضربه از قربانیان تصادف اتومبیل برای ارزیابی تفاوت‌ها در الگوهای آسیب معمولی برای مردان و زنان استفاده کرده‌اند.

دکتر سوزان کرون، ابتدا گفت: “ما دریافتیم که الگوهای آسیب تصادف خودرو و شدت جراحت بین مردان و زنان متفاوت است. همچنین نشان می‌دهیم که زنان بدون توجه به شدت جراحت، بیشتر از مردان با نشانه‌های شوک به محل آسیب وارد می‌شوند.” نویسنده از مرزها در بهداشت عمومی مطالعه و محقق در کالج پزشکی ویسکانسین. این یافته‌های جدید از تفاوت‌های جنسیتی در شاخص شوک به این معنی است که ما باید بیشتر به دنبال چگونگی و چرایی این اتفاق باشیم.

زنان ممکن است در برابر شوک ناشی از از دست دادن خون آسیب پذیرتر باشند

کرون توضیح داد: «ما می‌خواستیم بفهمیم که آیا تفاوت در آسیب‌دیدگی مرد و زن و مرگ در تصادف خودرو نیز در داده‌های بالینی وجود دارد یا خیر. این دانش ممکن است به ارزیابی اینکه آیا سیستم‌های تصادف سرنشینان برای بدن‌های مرد و زن به یک اندازه خوب کار می‌کنند کمک کند.

محققان از داده های بیش از 56000 قربانی تصادفات اتومبیل استفاده کردند که نیمی از آنها زن بودند. نگاه کردن به داده‌های آسیب بالینی به محققان این امکان را می‌دهد تا نتایج واقعی را به جای تخمین خطر ببینند. آنها دریافتند که اگرچه مردان به طور کلی صدمات بیشتری داشتند، زنان آسیب های لگنی و کبدی بیشتری داشتند.

مهمتر از همه، آنها دریافتند که زنان بیشتر از مردان از شاخص شوک بیش از 1.0 فراتر می روند. این حتی برای زنانی که صدمات کلی کمتر یا شدیدتر از همتایان مرد خود داشتند نیز صادق بود. شاخص شوک بالا می تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه شوک هموراژیک ناشی از از دست دادن خون زیاد باشد، اما همچنین می تواند یک پیش بینی اولیه مرگ و میر باشد.

کرون خاطرنشان کرد: «یافته‌های ما ممکن است به این معنی باشد که بدن زنان در هنگام رخ دادن تغییرات فیزیولوژیکی ظرفیت کمتری برای عملکرد دارد، برخی آسیب‌ها تأثیر بیشتری بر بدن زنان می‌گذارند، یا بدن زنان به طور متفاوتی از بدن مردان از دست دادن خون را مدیریت می‌کند». همچنین ممکن است فرض کنیم که علائم حیاتی طبیعی برای همه بدون در نظر گرفتن جنسیت یکسان است و باید دوباره تعریف خود از طبیعی بودن را بررسی کنیم. محققان گفتند که همه این احتمالات مستلزم بررسی بیشتر است.

واکنش بهتر و خودروهای ایمن تر

به گفته محققان، اگر مشخص شود که نتایج آنها از نظر بالینی مرتبط است، یک شاخص شوک متمایز جنسیتی ممکن است نحوه برخورد پاسخ دهندگان و پزشکان کمک های اولیه را با بیماران تغییر دهد. علاوه بر این، آنها امیدوارند که نتایج آنها به توسعه ایمنی خودرو کمک کند.

“ما امیدواریم که بتوانیم تاثیر جنسیت بر آسیب تصادف را بیشتر مشخص کنیم تا مهندسی ایمنی خودرو بتواند تفاوت‌های مهم بدن مرد و زن را در طراحی آنها در نظر بگیرد و بینش لازم را برای قوانین و مقررات برای عدالت در طراحی ایمنی خودرو فراهم کند.” کرون گفت.

محققان همچنین به محدودیت‌های خاصی در مطالعه خود اشاره کردند، به عنوان مثال، اینکه پایگاه داده شامل داده‌های فشار خون دیاستولیک نیست، که به دقیق‌تر کردن محاسبات شاخص شوک کمک می‌کند. عامل دیگری که در داده‌ها لحاظ نشده است، اندازه وسیله نقلیه، نوع تصادف و اطلاعات کامل در مورد دینامیک تصادف است – عواملی که ممکن است به درک کامل‌تر تفاوت‌های جنسیتی در تصادفات کمک کند.

اطلاعات بیشتر:
سوزان کرون و همکاران، نابرابری های مرتبط با جنسیت در آسیب تصادف خودرو و همودینامیک، مرزها در بهداشت عمومی (2024). DOI: 10.3389/fpubh.2024.1331313

نقل قول: زنان درگیر تصادفات اتومبیل ممکن است بیشتر از مردان دچار شوک شوند (2024، 15 مارس) بازیابی شده در 15 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-women-involved-car-men.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.