عینک خورشید گرفتگی شما چقدر ایمن است؟ کارشناسان زنجیره تامین می گویند تقلبی های ارزان قیمت از بازارهای آنلاین یک تهدید هستند


خورشید گرفتگی

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

آمریکایی‌ها از مین تا تگزاس در 8 آوریل 2024، زمانی که خورشید گرفتگی کامل در بیشتر مناطق ایالات متحده قابل مشاهده است، برای یک غذای نادر آماده هستند.

در زمان‌های قدیم، بینندگان کسوف فکر می‌کردند که در حال تماشای خوردن خورشید توسط گرگ‌ها، اژدها یا دیو هستند.

البته، اکنون می دانیم که خورشید واقعاً در هنگام خسوف خورده نمی شود. در عوض، کاری را انجام می‌دهد که همیشه انجام می‌دهد: باران پرتوهای فرابنفش بر روی هر چیزی که در مسیرش باشد. به همین دلیل است که هرگز نباید بدون عینک محافظ به خورشید گرفتگی نگاه کنید.

اما فقط هر عینکی این کار را نمی کند. برای اطمینان از اینکه از خورشید گرفتگی کامل لذت می برید، انجمن نجوم آمریکا به طور خاص نسبت به خرید عینک های خورشید گرفتگی با کمترین قیمت از بازارهای آنلاین مانند آمازون یا eBay هشدار داده است.

چه چیزی می دهد؟ چرا برای چیزی که احتمالاً فقط یک بار برای چند دقیقه از آن استفاده خواهید کرد، پولی پس انداز نمی کنید؟

به نظر می رسد دلیل بسیار خوبی وجود دارد: محصولات تقلبی فریبنده به زنجیره های تامین خرده فروشی نفوذ کرده اند. و برخی از آنها می توانند سلامتی شما را تهدید کنند.

تهاجم محصولات جعلی

به عنوان متخصص در مدیریت زنجیره تامین، می دانیم که محصولات تقلبی در سال های اخیر به یک مشکل رو به رشد تبدیل شده اند.

در حالی که محصولات تقلبی را می توان در مغازه های آجر و ملات یافت، آنها به ویژه در بازارهای آنلاین مشکل بزرگی هستند. آمازون تنها در سال 2022 بیش از 6 میلیون کالای تقلبی را از زنجیره تامین خود حذف کرد.

چند دلیل برای این وجود دارد. اول، تحقیقات اخیر ما نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان اغلب در حین قضاوت در مورد کیفیت یک محصول، شهرت یک خرده‌فروش آنلاین را در نظر می‌گیرند. فروشندگان شخص ثالث بی پروا می توانند با فروش کالاهای خود از طریق یک بازار آنلاین معتبر از این واقعیت استفاده کنند.

عارضه دیگر ناشی از خدمات تکمیلی ارائه شده توسط برخی از بازارها، مانند آمازون است، جایی که فروشندگان شخص ثالث مستقیماً کالاهای خود را برای حمل و نقل به انبار خرده فروش آنلاین ارسال می کنند. این نوع از خدمات تکمیلی یک مزیت ناشناخته را برای خرده فروشان ارائه می دهد: اگر کالایی در انبار تمام شود، آنها می توانند از موجودی فروشنده شخص ثالث “قرض بگیرند”.

متأسفانه، این بدان معناست که مصرف‌کننده‌ای که با خرید از یک خرده‌فروش موافقت می‌کند، ممکن است در واقع کالا – شاید تقلبی – را از یک فروشنده شخص ثالث دریافت کند. در حالی که آماری وجود ندارد که نشان دهد این اتفاق چقدر تکرار می شود، شواهدی وجود دارد که یک مشکل مهم است.

خوشبختانه، مشتریان نسبت به محصولات تقلبی آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اند و به طور فزاینده‌ای خرده‌فروشان آنلاین را وادار کرده‌اند تا موجودی‌های فروشندگان مجاز کالا را از موجودی‌های غیرمجاز جدا کنند. به عنوان مثال، آمازون لیستی از برندهای “دردار” مانند Asics و Under Armour را که قبل از فروش نیاز به مجوز دارند، نگهداری می کند.

اما این حفاظت ها در کل اعمال نمی شوند. در واقع، برخی از برندهای مستعد تقلبی، مانند Birkenstock، به طور کامل از فروش محصولات خود از طریق برخی خرده فروشان آنلاین خودداری می کنند. این فرصتی را برای جاعلان ایجاد می کند که تمایل به ارائه پایین ترین قیمت ها دارند.

به همین دلیل است که انجمن نجوم آمریکا به تماشاگران ماه‌گرفتگی توصیه می‌کند از خرید عینک‌های محافظ از پایین‌ترین قیمت‌ها در بازارهای آنلاین خودداری کنند. و ما کاملا موافقیم. به هر حال، عینک آفتابی تقلبی قابل برگشت است، اما آسیب به چشم شما دائمی است. در سال 2017، یک مرد کالیفرنیایی که عینک‌های کسوف تقلبی به چشم داشت با آسیب شبکیه روبرو شد.

چگونه عینک خورشید گرفتگی ایمن را پیدا کنیم؟

اگر در بازار عینک های اکلیپس هستید، تهیه یک عینک مطمئن کار سختی نیست. اول، خرید مستقیم از یکی از لیست تایید شده برندها و تولیدکنندگان انجمن نجوم آمریکا مطمئن ترین راه است. متأسفانه، بسیاری از آنها فقط بینندگان خورشید گرفتگی یکبار مصرف ارزان‌تر را به صورت عمده به فروش می‌رسانند.

اگر به یک جفت نیاز دارید، بهترین گزینه بعدی شما این است که یکی از خرده فروشان زنجیره ای اصلی آجر و ملات را به صورت حضوری خریداری کنید. بسیاری از سازمان ها نیز بینندگان رایگان را توزیع می کنند. اگر یکی را مصرف می کنید، باید مطمئن شوید که توسط سازنده ای در لیست انجمن نجوم آمریکا ساخته شده است.

اگر باید از یک بازار آنلاین خرید کنید، به دنبال مدرک مجوز سازنده باشید. به عنوان مثال، American Paper Optics – یک برند مورد تایید انجمن نجوم آمریکا – فهرستی از فروشندگان آمازون را که برای فروش مجدد بینندگان خود تایید شده اند، حفظ می کند.

اگر قبلاً از یک فروشنده بی نام در آمازون چیزی خریده باشید چه؟ فرض کنید یک جفت عینک آفتابی یا عینک گرفتگی با محافظ UV خریداری کرده اید. بررسی خواص محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش دشوار است. مطمئنا، استانداردها و گواهینامه هایی مانند UV400 و ISO 12312-2 وجود دارد، اما همانطور که احتمالاً حدس زده اید، حتی آنها نیز می توانند جعلی باشند. به عنوان مثال، شما می توانید به راحتی کل رول های برچسب UV400 را به صورت آنلاین خریداری کنید.

خوشبختانه، اکثر بینایی‌شناسان محلی می‌توانند خواص محافظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش عینک آفتابی شما را در چند ثانیه آزمایش کنند. به عبارت دیگر، هنگامی که شک دارید، بررسی کنید.

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قول: عینک خورشید گرفتگی شما چقدر ایمن است؟ کارشناسان زنجیره تامین می‌گویند که تقلبی‌های ارزان از بازارهای آنلاین یک تهدید هستند (2024، 23 مارس) در 23 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-safe-solar-eclipse-glasses-cheap.html بازیابی شده‌اند.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.