فقر با تغییرات مغزی مرتبط است که به رفتار، بیماری و رشد کمک می کند


فقر با تغییرات مغزی مرتبط است که به رفتار، بیماری و رشد کمک می کند

چارچوبی از عوامل مرتبط با فقر و پیامدهای آتی، مانند تاخیر در رشد زبان، پیشرفت تحصیلی ضعیف، و ناهنجاری های عصبی. چارچوبی یکپارچه از پیوندهای بین ناهنجاری های مغزی و رفتاری ناشی از فقر اعتبار: بررسی در علوم اعصاب (2024). DOI: 10.1515/revneuro-2023-0163

چه چیزی سلامت روان، عملکرد مدرسه و حتی رشد شناختی را تعیین می کند؟ یک مطالعه جدید در بررسی در علوم اعصاب نشان می دهد که فقر و وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین (SES) عوامل کلیدی کمک کننده هستند. مطالعات دیگر اثرات مجزای فقر بر مغز یا رفتار را بررسی کرده اند.

با این حال، این بررسی جدید اولین چارچوب یکپارچه را ارائه می‌کند که از شواهدی از ادبیات استفاده می‌کند تا مستقیماً تغییرات مغزی را که ناشی از SES پایین به پیامدهای رفتاری، آسیب‌شناختی و رشدی است مرتبط کند.

SES به جایگاه اجتماعی یک فرد یا خانواده اشاره دارد و شامل عواملی مانند ثروت، شغل، پیشرفت تحصیلی و شرایط زندگی است. علاوه بر اینکه بر زندگی روزمره تأثیر می گذارد، شاید به طرز شگفت انگیزی SES می تواند عواقب گسترده ای برای مغز ما داشته باشد که از کودکی شروع می شود و تا بزرگسالی ادامه می یابد.

بنابراین، چگونه فقر و SES پایین می تواند مغز را تغییر دهد؟ این بررسی اثرات منفی تغذیه نامناسب، استرس مزمن، و مخاطرات محیطی (مانند آلودگی و شرایط نامناسب مسکن) را بررسی می‌کند که احتمال بیشتری دارد بر خانواده‌های با SES پایین تأثیر بگذارد. این عوامل می تواند رشد مغز کودکان را مختل کند که به نوبه خود می تواند بر مهارت های زبانی، پیشرفت تحصیلی و خطر ابتلا به بیماری های روانپزشکی تأثیر بگذارد.

برای مثال، خانواده‌هایی که SES پایینی دارند، بیشتر احتمال دارد که سطوح استرس را افزایش دهند، و این می‌تواند فرزندانشان را از سنین پایین تحت تأثیر قرار دهد. استرس پایدار می تواند سطوح نوروژنز – رشد نورون های جدید – را در هیپوکامپ کاهش دهد، که ممکن است توانایی های یادگیری را مختل کند و بر دستاوردهای تحصیلی و فرصت های شغلی در زندگی بعدی تأثیر منفی بگذارد.

چارچوب یکپارچه پیشنهاد شده توسط محققان همچنین به توضیح فقر نسلی کمک می‌کند، که می‌تواند باعث شود فرزندان خانواده‌های SES قادر به فرار از وضعیت خود نباشند وقتی بزرگ شدند و خودشان پدر و مادر شدند. شکستن این چرخه معیوب ممکن است سخت باشد.

جالب اینجاست که محققان فهرست گسترده‌ای از مطالعات پیشنهادی ارائه می‌کنند که می‌تواند اعتبار چارچوب آنها را آزمایش کند و راه‌های جدیدی برای شکستن چرخه فقر نسلی بیابد. اینها شامل تمرکز بر اثرات SES پایین در مناطق خاص مغز و شناسایی تکنیک هایی برای افزایش عملکرد کودکان آسیب دیده در مدرسه است.

با گسترش نابرابری ها در جامعه، بررسی به موقع است. شناسایی مکانیسم‌های خاص پشت فقر نسلی می‌تواند به محققان و سیاست‌گذاران برای توسعه مداخلات اولیه جدید کمک کند. چارچوب جدید ماهیت چند عاملی فقر نسلی را در نظر می‌گیرد و می‌تواند راه را برای مداخلات جامع‌تر و پیچیده‌تر اجتماعی که این پیچیدگی را تصدیق کند، هموار کند.

دکتر عید ابوحمزه از دانشگاه العین در دانشگاه العین گفت: «این تحقیق راه‌های عمیقی را نشان می‌دهد که در آن فقر و SES نه تنها بر شرایط زندگی کنونی افراد، بلکه بر رشد شناختی، سلامت روانی و فرصت‌های آینده آنها تأثیر می‌گذارد». امارات متحده عربی که اولین نویسنده این بررسی است.

با درک این روابط، جامعه می‌تواند بهتر به نابرابری‌ها رسیدگی کند و از کسانی که در موقعیت‌های محروم هستند حمایت کند، که به طور بالقوه منجر به مداخلاتی می‌شود که می‌تواند به شکستن چرخه فقر کمک کند.»

اطلاعات بیشتر:
عید ابوحمزه و همکاران، تأثیر فقر و وضعیت اجتماعی-اقتصادی بر مغز، رفتار و توسعه: یک چارچوب یکپارچه، بررسی در علوم اعصاب (2024). DOI: 10.1515/revneuro-2023-0163

نقل قول: فقر مرتبط با تغییرات مغزی که به رفتار، بیماری و رشد کمک می کند (2024، 15 آوریل) در 15 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-poverty-linked-brain-contribute-behavior.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.