محققان ارتباط بین رژیم غذایی، میکروبیوتا و سلامت روان را تایید می کنند


محققان ارتباط بین رژیم غذایی، میکروبیوتا و سلامت روان را تایید می کنند

شماتیک جریان کار 14C برای ردیابی سرنوشت متابولیک فعال‌های زیستی/مواد مغذی در غذا، که بخش‌های نشان‌داده‌شده در این مطالعه را نشان می‌دهد. اعتبار: مرزها در تغذیه (2023). DOI: 10.3389/fnut.2023.1127729

بر اساس مطالعه بین المللی محققان دانشگاه موناش، تخمیر پروتئین در روده می تواند سموم را در گردش خون بدن آزاد کند و بر دسترسی مغز به ترکیبات انتقال دهنده عصبی تأثیر بگذارد.

این تحقیق، منتشر شده در مرزها در تغذیه، به حجم رو به رشد کار می افزاید که به دنبال درک رابطه بین رژیم غذایی، میکروبیوتای روده و سلامت روان است.

تیروزین یک آمینو اسید و پیش ساز انتقال دهنده های عصبی کلیدی، دوپامین، آدرنالین و نورآدرنالین است که تأثیرات عمیقی بر خلق و خو، رفتار پاداش، بیداری و فعالیت حرکتی دارد.

کاهش تیروزین در رژیم غذایی در افزایش خطر افسردگی بالینی نقش دارد.

هنگامی که اسیدهای آمینه مانند تیروزین توسط میکروب‌های روده تخمیر می‌شوند، ممکن است به ترکیبات بالقوه سمی مانند آمونیاک، آمین‌ها، ترکیبات N-nitroso، فنل‌ها، کرزول‌ها، ایندول‌ها و سولفید هیدروژن تبدیل شوند و آنها را به عنوان پیش‌سازهای انتقال‌دهنده عصبی و تقلید کاهش رژیم غذایی از دسترس خارج کنند. .

میکروب های روده همچنین دارای پتانسیل تبدیل اسیدهای آمینه به انتقال دهنده های عصبی (به عنوان مثال، دوپامین، سروتونین) هستند که به عنوان مولکول های سیگنال در سیستم عصبی روده، با دسترسی سیستمیک و مغز، معروف به “محور روده-مغز” عمل می کنند.

پروفسور لوئیز بنت، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده شیمی دانشگاه موناش، گفت: مکانیسم‌هایی که رژیم غذایی، میکروبیوتای روده و سلامت روان را به هم مرتبط می‌کنند، چالش برانگیز است زیرا این یک مسیر متابولیک پیچیده است.

او گفت: “نشان دادن اینکه متابولیت های باکتریایی آزاد شده در روده می توانند به مغز برسند، که به “محور روده-مغز” معروف است، گامی کلیدی در تعریف رابطه بین تغذیه و سلامت روان است.

“مطالعه ما نشان داد که متابولیت های پروتئین تخمیر شده در روده و به ویژه پیش سازهای اسید آمینه برای انتقال دهنده های عصبی مانند تیروزین، به طور بالقوه قادر به رسیدن به مغز هستند و می توانند بر عملکردهای مغز از جمله خلق و خوی تاثیر بگذارند.”

تیم تحقیقاتی دریافتند که متابولیسم میکروبی اسیدهای آمینه روده ناشی از مصرف زیاد رژیم غذایی پروتئین مقاوم می‌تواند متابولیت‌های بالقوه سمی را از پروتئین تخمیر شده تولید کند و دسترسی پیش‌سازهای انتقال‌دهنده عصبی به مغز را مختل کند.

محققان از نشان‌بندی رادیویی ایزوتوپی برای آزمایش توزیع زیستی مواد مغذی خاص در خوک‌ها استفاده کردند که برای مطالعه انتخاب شده‌اند زیرا سیستم گوارشی آن‌ها بیشترین تطابق را با انسان دارد.

پروفسور بنت گفت: «این تحقیق برای اولین بار یک مسیر گام به گام بین مصرف رژیم غذایی، میکروبیوتای روده و مغز را نشان داد.

ما دریافتیم که مصرف زیاد رژیم غذایی پروتئین مقاوم، مجموعه اسیدهای آمینه موجود برای هضم و متابولیسم طبیعی را تغییر می‌دهد و هضم اسیدهای آمینه توسط میکروب‌های روده، ترکیبات ناشناخته‌ای تولید می‌کند که ممکن است قادر به دسترسی به مغز باشند.

اطلاعات بیشتر:
مارگارت موری و همکاران، نشان دادن ارتباط بین رژیم غذایی، میکروبیوتای روده و مغز: رادیواکتیویته 14C در مغز به دنبال تخمیر میکروبی روده تیروزین نشاندار شده با رادیو 14C در مدل خوک شناسایی شد. مرزها در تغذیه (2023). DOI: 10.3389/fnut.2023.1127729

ارائه شده توسط دانشگاه موناش

نقل قول: محققان ارتباط بین رژیم غذایی، میکروبیوتا و سلامت روان را تایید می کنند (2023، 10 مارس) بازیابی شده در 10 مارس 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-03-link-diet-microbiota-mental-health.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.