کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟


در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه که محبوب است، می‌تواند گمراه‌ کننده باشد.
در واقع، شمارش کالری نه تنها به سلامتی و روحیه شما آسیب می‌رساند، بلکه در بلندمدت نیز راه حلی پایدار برای کاهش وزن نیست.
حتما تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید تا درک کنید که چرا کالری شماری روش درستی برای تناسب اندام نیست.

 1-شمارش کالری: وقت‌گیر و خسته‌کننده

شمارش کالری کار وقت‌گیری است. یا باید برای هر غذایی که می‌خورید، میزان کالری‌اش را در گوگل سرچ کنید، یا یکی از نرم افزارهای کالری شماری را همیشه همراه خود داشته باشید. بعد از آن باید مواد غذایی‌تان را وزن کنید، در نرم افزار وارد کنید و دائم این محاسبه را ادامه دهید.
باید قبل از خوردن غذا، اندازه‌ی مواد غذایی را مشخص کنید تا به هدف‌تان برسید. به علاوه بعد از تمام آن محاسبات، احتمالا کلی هم درباره‌اش نگران می‌شوید.
علاوه بر این، یکی از آزاردهنده‌ترین چیزها در مورد شمارش کالری (و به طور کلی مسائل مربوط به تصویر بدن)، این است که انرژی ذهنی زیادی می‌گیرد. شما خلاقیت‌ها و استعدادهای درخشان زیادی دارید که می‌توانید به دنیا ارائه دهید! چه فاجعه‌ای است که این توان و انرژی را برای اینکه بتوانید مقا خود را کنترل کنید، هدر دهید.

2-نیازهای انرژی بدن در طول روز تغییر می‌کند

یکی از دلایلی که رژیم‌های شمارش کالری خطرناک هستند، این است که قوانین سختی برای خوردن روزانه تعیین می‌ کنند. در حالی که نیازهای انرژی بدن به شدت متغیر است.
نیاز به انرژی به دلایل زیادی تغییر می‌کند: ورزش، میزان خواب، اینکه اخیراً تمرین کرده‌اید و در حال بازسازی عضلات هستید، میزان استرسی که تحمل می‌کنید، چقدر در طول روز می‌ایستید یا راه می‌روید، اینکه مریض هستید یا نه و سیستم ایمنی بدن شما در آن زمان چقدر فعال است و حتی اینکه در کدام مرحله‌ی چرخه‌ی قاعدگی هستید، همگی عوامل مهمی برای تعیین میزان انرژی مورد نیاز شما هستند.

وقتی کالری می‌شمارید قطعا از مقدار مورد نیاز بدن‌تان فاصله خواهید گرفت و این فاصله، مشکلات مختلفی ایجاد می‌کند: می‌تواند باعث شود نشانه‌های گرسنگی بدنتان را نادیده بگیرید، درنتیجه گاهی اوقات خودتان را گرسنه نگه‌ می‌دارید و در زمان‌های دیگر پرخوری می‌کنید. همچنین خود را در معرض مشکلات هورمونی ناشی از استرس و مشکلات هورمونی جنسی قرار می‌دهید که می‌تواند منجر به ناباروری، پریودهای نامنظم، نوسانات خلقی، کاهش میل جنسی و بسیاری مشکلات دیگر در آینده شود.
کالری شماری و بی توجهی به نیازهای بدن از نظر ذهنی هم مشکل‌ساز است، زیرا احساس گرسنگی و محدودیت می‌تواند باعث احساس محرومیت شود که باعث ولع بیشتر به خوراکی‌ها، حس سرخوردگی و وسواس می‌شود.
اگر یاد بگیرید که با توجه به علائم گرسنگی و نیازهای بدنتان درست و آگاهانه غذا بخورید، بسیار ساده‌تر از مقابله با مشکلات جسمی و روحی ناشی از شمارش کالری است. یادگیری این کار ممکن است زمان و صبر ببرد، اما فایده آن بسیار زیاد است.

3-جنبه‌ی کنترل‌گری شمارش کالری، اعتیادآور است

اکثر افرادی که به طور جدی به شمارش کالری روی می‌آورند، شخصیت کمال‌گرا و کنترل‌گر (تیپ A) دارند. آن‌ها دوست دارند دنیا را در قالب بخش‌های کوچک و قابل کنترل مدیریت کنند.
بعضی افراد از این حس کنترل، نوعی سرخوشی به دست می‌آورند. بسیاری از ما این تجربه داریم: زمانی که می‌توانستم مهارت خودم در کنترل دنیا، برتری اخلاقی‌ام و نظم و انضباط را به رخ بکشم، احساس خوبی پیدا می‌کردم. احساس قدرت می‌کردم و از اینکه بتوانم این کنترل را به دیگران هم نشان دهم، لذت می‌بردم. شمارش کالری راهی عالی برای این بود که احساس کنم بر خودم، بدنم و اندامم کنترل دارم. آن حس را دوست داشتم.
توصیه‌ی فروتنانه‌ی من در این زمینه این است که نسبت به این موضوع آگاه باشید. اجازه ندهید وسواس بر شما غلبه کند و مراقب باشید که چگونه می‌تواند این اتفاق بیفتد. بهترین راه برای مقابله با این مسئله، اجتناب کامل از شمارش کالری است. شاید دانستن اینکه کمال‌گرایی و شخصیت کنترل‌گر (تیپ A) ریشه‌ی عادت شمارش کالری شماست، به شما کمک کند تا این عادت را از بین ببرید و در نهایت آن را رها کنید.

4-شمارش کالری باعث می‌شود به عدد وزنتان بیش از سلامتی اهمیت دهید

یکی از مشکلات اصلی شمارش کالری، اولویت دادن به وزن نسبت به سلامتی است.
شمارش کالری کاملاً بر کاهش وزن تمرکز دارد (البته همانطور که در بخش بعدی اشاره خواهم کرد، این روش لزوما موثر نیست).
این روش، اولویت را بر کم خوردن می‌گذارد. در حالی که روش هوشمندانه، موثر و سالم برای خوردن، اولویت دادن به بهتر خوردن است.
در واقع، تمرکز بر کاهش وزن به جای تغذیه باکیفیت، می‌تواند به طور فعال برای سلامتی شما مضر باشد. جامعه ما فکر می‌کند افراد لاغرتر حتما سالم‌تر هستند، اما این باور اشتباه است.

کالری شماری درست یا غلط

5-شمارش کالری در بلندمدت احتمالا باعث افزایش وزن می‌شود

شمارش کالری ذاتا تناقض‌آمیز است. شاید فکر کنید که با این روش وزن کم می‌کنید، اما در واقعیت، اکثر افرادی که با شمارش کالری وزن کم می‌کنند، مجددا دچار افزایش وزن می شوند.چرا؟
اولویت دادن به کمیت به جای کیفیت غذا، تقریبا غیر قابل دوام است. این به دلایل مختلفی است:

  • تغذیه باکیفیت به شما احساس سیری می‌دهد. بدن گاهی اوقات به طور خاص احساس گرسنگی می‌کند، چون مواد مغذی ضروری برایش تامین نشده است. تمرکز بر غذاهای باکیفیت به این روش، به شما کمک می‌کند هم احساس سلامتی بیشتری داشته باشید و هم از غذایتان رضایت بیشتری کسب کنید.
  • کنترل شدید مصرف غذا، تا حدی بدن را مجبور می‌کند در حالت دائمی گرسنگی باشد. این کار باعث می‌شود بدن تولید هورمون‌های تحریک‌کننده‌ی گرسنگی را افزایش دهد. هرچه این هورمون‌ ها بیشتر در خون شما جریان داشته باشند، احساس گرسنگی بیشتری می‌کنید و بیشتر احساس می‌کنید که نیاز به غذا خوردن دارید. در نهایت، وقتی در برابر این سیگنال‌های گرسنگی که به تدریج قوی‌تر می‌شوند،تسلیم می‌شوید، به احتمال زیاد پرخوری می‌کنید، چون سیگنال‌های گرسنگی که انباشته شده‌اند بسیار قوی هستند.
  • اگر بعد از پرخوری، جزو افرادی باشید که کالری می‌شمارند، به احتمال زیاد سهمیه‌ی کالری روز بعد خود را بیشتر محدود می‌کنید که این می‌تواند مشکل هورمون‌های گرسنگی را تشدید کند و در نتیجه، شما را وارد یک دور باطل از محدودیت و پرخوری کند.

محدودیت های کالری شماری باعث افزایش وزن می شود؟

این الگوی محدودیت و پرخوری در نهایت باعث افزایش وزن می‌شود. در حالت محدودیت، سوخت و ساز بدن (متابولیسم) کند می‌شود. سپس وقتی پرخوری می‌کنید، حتی بیشتر از قبل چربی ذخیره می‌کنید. کُند شدن سوخت و ساز بدن، مشکلی کاملا واقعی برای افرادی است که رژیم می‌گیرند یا در گذشته رژیم گرفته‌اند. غلبه بر سوخت و ساز کند ناشی از شمارش کالری، بسیار سخت است. بهترین حالت این است که از ابتدا کالری را محدود نکنیم. اگر هم اجتناب‌ناپذیر است، با شروع خوردن به صورت شهودی (بر اساس احساس گرسنگی و سیری بدن) تا حد ممکن و رها کردن کنترل شدید، می‌توانید به تقویت سوخت و ساز بدن خود کمک کنید.

6- راه حل نهایی بر اساس علم روز

بهترین برنامه و روش تناسب اندام، برنامه اختصاصی بدن افراد است. این برنامه باید براساس : شرایط بالینی شما، شرایط فیزیکی بدن شما و ژن های خاص شما تنظیم شود.
در کلینیک ابتدا آزمایش ژنتیکی انجام می شود. پس از دریافت نتایج، مشاوره اختصاصی توسط متخصصین مربوطه تغذیه و ورزش برای شما انجام می شود و سپس برنامه غذایی و برنامه ورزشی طبق شرایط شما به صورت اختصاصی تنظیم می شود. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش ژنتیکی تغذیه و آزمایش ژنتیکی ورزش وارد لینک شوید و یا با ما تماس بگیرید : 02188920257 و یا 09374462051



Source link