بیماران ام اس با وجود نرخ بالای واکسیناسیون، با خطر بسیار بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان، مرگ ناشی از COVID-19 مواجه هستند


واکسن کووید

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

تحقیقات جدید دنیای واقعی که در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی امسال (ECCMID 2024) در بارسلون اسپانیا (27 تا 30 آوریل) ارائه شده است، نشان می‌دهد که افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) با خطر ابتلا به بیماری‌های متعدد مواجه هستند. در بیمارستان بستری شده و در اثر ابتلا به کووید-19 نسبت به جمعیت عمومی جان خود را از دست می دهند. این خطر در افرادی که سه دوز یا بیشتر واکسن دریافت کرده اند ادامه دارد.

به گفته محققان، این یافته ها نشان می دهد که واکسیناسیون به تنهایی ممکن است به اندازه کافی از افراد مبتلا به ام اس در برابر پیامدهای شدید COVID-19 محافظت نکند و بر نیاز فوری به اقدامات پیشگیرانه بیشتر در برابر COVID-19 در این جمعیت آسیب پذیر تاکید می کند.

پروفسور جنیفر کوینت، نویسنده اصلی این مقاله از امپریال کالج لندن، بریتانیا، توضیح می‌دهد: «بیماری مولتیپل اسکلروزیس به خودی خود خطر ابتلا به کووید-19 را افزایش نمی‌دهد، بلکه مصرف داروهای اصلاح‌کننده سیستم ایمنی مانند درمان‌های کاهش سلول‌های B است که می‌تواند کاهش دهد. اثربخشی واکسن ها با جلوگیری از ایجاد یک پاسخ محافظتی قوی توسط سیستم ایمنی.

“برخی از عوامل خاص ام اس، مانند داشتن شرایط زمینه ای یا سطوح بالاتر ناتوانی می تواند منجر به پیامدهای ضعیف شود. در نتیجه، حتی پس از دوزهای مکرر واکسن کووید-19، برخی از افراد مبتلا به ام اس در معرض خطر بالای پیامدهای جدی ناشی از کووید هستند. -19.”

تجزیه و تحلیل های جدید بخشی از مطالعه INFORM (بررسی خطر COVID-19 در میان جمعیت های نقص ایمنی) است که داده های نزدیک به 12 میلیون نفر از افراد 12 ساله و بالاتر در انگلستان را برای ارزیابی تأثیر، خطر و استفاده از منابع مراقبت بهداشتی COVID-19 تجزیه و تحلیل کرد. (HCRU) در میان جمعیت های نقص ایمنی در مقایسه با جمعیت عمومی در طول موج omicron.

نتایج قبلی از INFORM نشان داد که افراد دارای نقص ایمنی با بار نامتناسب ناشی از COVID-19 مواجه هستند و خطر ابتلا به پیامدهای شدید COVID-19 بسیار بیشتر از جمعیت عمومی است. با این حال، بار ویژه ای که افراد مبتلا به ام اس با آن مواجه هستند، که به عنوان نقص ایمنی طبقه بندی نشده بود، قبلا ارزیابی نشده بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، محققان خطر بستری شدن در بیمارستان کووید-19 و مرگ را در افراد واکسینه شده مبتلا به ام اس و جمعیت عمومی در انگلستان از اول ژانویه تا 31 دسامبر 2022 مقایسه کردند.

آنها داده های الکترونیکی مراقبت های اولیه و ثانویه ملی را که به طور معمول جمع آوری شده بود از یک نمونه تصادفی 25٪ از همه افراد 12 ساله یا بالاتر در انگلستان که در خدمات بهداشت ملی (NHS) ثبت شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. تجزیه و تحلیل زیر گروه در بین افرادی انجام شد که تا اول ژانویه 2022 با سه دوز یا بیشتر از واکسن کووید-19 واکسینه شده بودند.

از 11990730 نفری که در مطالعه شرکت کردند، 16350 نفر (0.1%) مبتلا به ام اس شناسایی شدند. بیش از نیمی (6060635) از افراد در جمعیت عمومی و بیش از سه چهارم (12905) بیماران مبتلا به ام اس به طور کامل واکسینه شده بودند (تا اول ژانویه 2022 حداقل سه دوز واکسن COVID-19 دریافت کرده بودند).

در طول این مطالعه، در مجموع 20910 بستری COVID-19 در بیمارستان و 4810 مرگ ناشی از COVID-19 در جمعیت عمومی ثبت شد که به ترتیب مربوط به نرخ بروز کلی خام 0.24 و 0.06 در هر 100 نفر در سال است.

در میان افراد مبتلا به ام اس، 215 مورد بستری شدن در بیمارستان کووید-19 و 25 مورد مرگ ناشی از کووید-19 وجود داشت که به ترتیب با میزان بروز کلی بالاتر از 1.28 و 0.14 در هر 100 نفر در سال مطابقت دارد.

پس از تنظیم سن و جنس، ابتلا به ام اس با خطر بستری شدن در بیمارستان کووید-19 در بیمارستان هفت برابر و خطر مرگ ناشی از کووید-19 در مقایسه با جمعیت عمومی چهار برابر افزایش یافت.

پروفسور کوینت می گوید: “ما امیدواریم که این یافته ها آگاهی را افزایش دهد که تهدید COVID-19 هنوز برای بسیاری واقعی است و تقویت کننده های واکسن برای محافظت از این گروه آسیب پذیر بالینی کافی نیستند.” “با انواع جدیدی که دائماً در حال ظهور هستند، افراد مبتلا به ام اس باید به عنوان یک گروه پرخطر مهم برای بستری شدن و مرگ ناشی از کووید-19 در نظر گرفته شوند که برای آن اقدامات پیشگیرانه بیشتر و محافظت های چند لایه بهداشت عمومی ضروری است.”

علیرغم یافته‌های مهم، نویسندگان به چندین محدودیت اشاره می‌کنند، از جمله اینکه نمی‌توانند این احتمال را رد کنند که سایر عوامل اندازه‌گیری‌نشده مانند بیماری زمینه‌ای و سطح ناتوانی ام‌اس ممکن است بر نتایج تأثیر داشته باشد. آنها همچنین خاطرنشان می کنند که تأثیر استفاده از درمان های اصلاح کننده بیماری، زمان پس از آخرین واکسیناسیون، نوع واکسیناسیون و عفونت قبلی را بررسی نکرده اند.

ارائه شده توسط انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی اروپا

نقل قول: بیماران ام اس با خطر بسیار بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان، مرگ ناشی از کووید-19، علیرغم نرخ بالای واکسیناسیون (2024، 28 مارس) بازیابی شده در 28 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-ms-patients- greater-hospitalization-death.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.