سبک موسیقی بلوز و تفاوت ها و شباهت های آن با سبک جاز


سبک موسیقی بلوز گونه ای از سبک های موسیقی سازی و آوازی است که اشاره به ریشه یابی در آواز های مذهبی چون آواز های کار، فریاد و همخوانی سیاهان آمریکا دارد، اینطور می توان گفت که اصل این موسیقی مرتبط با فرهنگ و غرب آفریقا می باشد. اما چرا این سبک به بلوز معروف است؟!

دلیلی که این سبک با نام بلوز به شهرت رسیده است، اجرای غم انگیز این موسیقی می باشد که توسط برده های سیاه خوانش می شده است و واژه بلوز همان تعریف غم را دارد. بعضی از محققان باور دارند که چگونگی ترویج این سبک موسیقی در کشور آمریکا به زمان برده برداری و هنگام کار آن ها در مزارع پنبه باز می گردد که با خوانش شعر های ریتمی و موزون، شوق و نظم را به هنگام برداشت محصول میان کارگران دیگر ایجاد می کردند.

تفاوت و شباهت سبک موسیقی بلوز و جاز در چیست؟

شاید تا به اکنون سبک جاز را شنیده باشید البته با این وضعیت که تنها گونه از استایل هنری است که در آمریکا وجود دارد اما سبک بلوز درست پای به پای سبک جاز پیش گرفته است. هر دو سبک نزدیکی کاملی به یکدیگر دارند از جمله ( این سبک مربوط به سیاه پوستان زاده در جنوب ایالات متحده آمریکا است، در نیمه دوم قرن ۱۹ شکل گرفته و تا اوایل قرن ۲۰ به خاک های دیگر از سرزمین های متفاوت گسترش یافته است، دارای نت غمگین بلو و از تغییر فرم یک نت خاص به ربع پرده یا نیم پرده می باشد و هر دو از اصل بداهه نوازی پیروی می کنند.
هر دو سبک بلوز و جاز خاطره ای از اصل موسیقی پا در آمریکا تعریف می شوند که عناصر کلیدی وجودی در تمام موسیقی های پاپ، سول، ریتم اند بلوز و راک اند رول ریشه در سبک بلور دارند. هر چند هیچوقت بلوز به لیست پر فروش ترین های سبک موسیقی قرار نگرفت اما جدی وار در تمام کنسرت ها و فستیوال های هنری واقع در خاک آمریکا حتی در همه بهش زندگی روزمره مردم عادی احساس می شود.

سبک موسیقی بلوز چیست؟

حقیقت از سبک بلوز به تعریف آهنگساز و خواننده مشهور ویلی دیکسون، واقعیت های زندگی است چرا که با نگاهی به گذشته و به زادگاه نمو سبک بلوز معنای تعریف دیکسون را بیشتر درک خواهید کرد.

سبک موسیقی بلوز چیست؟

تاریخچه سبک موسیقی بلوز به کدام عصر ارتباط دارد؟

شهر ممفیس زادگاه اصلی موسیقی سبک بلوز است. سبک هنری ای که ریشه در تمام رنج و مشکلات سیاه پوست های آمریکایی دارد. در مابین سال های۱۶۱۹ تا ۱۸۰۸ هزاران نفر از مردم سیاه پوست زاده در غرب آفریقا که از قبایل: ارادا، داهومی و فالانی بودند، با زور اسلحه دستگیر، و با بی‌رحمی هر چه تمام تر به عنوان برده به آمریکا آورده شدند.
آن ها در مقابل نگاه افراد ثروتمند در حراجی‌ها به چوب حراج گذاشته شدند و سپس راهی مزارع و کشتزارها تا از طلوع و تا ظهور غروب آفتاب مشغول به کار شوند.
انسانیتی در کار نبود و سیاه پوست ها هنگام تکرار کار های سخت، ناراحتی و حسرت های خود را با سر دادن آواز های قدیمی زادگاه متولد شده بیان می کردند.
سنت آن ها آواز خوانی های گروهی بود که بسیاری از سرود ها پیروی از یک الگوی پرسش و پاسخ داشتند به صورتی که رهبر یه سروده ای را می خواند و دیگر افراد با تکرار سروده های پاسخانه رهبر را همراهی می کردند.
آواز فریاد های سر مزرعه پس از انتشار منشور آزادی در سال ۱۸۶۳ باز هم ادامه پیدا کرد با این وجود که دیگر خبری از برده داری به میان نبود اما همچنان حقوق کار آن ها ناچیز دستگیری می شد.

تماما آنها در مراسم کلیسا و در سفرهایی که گروههای رقص و آواز اروپایی پا برجا بود، آنجا حضور داشتند و کم کم به این صورت با سبک و متون موسیقی اروپایی آشنا شدند.
هر چه زمان می گذشت، سیاه پوست ها بهتر در برنامه های شو و کمدی با رقص و اجرای موسیقی بی نظیر خود ظاهر می شدند. تنوع ملودی های آفریقا در ترکیب با سبک های موسیقی اروپایی، سبک بلوز را پدید آورد.
در گذشت سال های ابتدایی قرن بیستم گیتار جایگزین ساز بانجو شد که ریشه در خاک آفریقا داشت و با الگوی پرسش و پاسخ به ترانه خوانی در مزارع پنبه به شهرت رسید.

تاریخچه سبک بلوز

شخصیت های بزرگ سبک بلوز در جهان چه نام هایی دارند؟

بسی اسمیت
دیوید هانی‌بوی ادواردز
پال باترفیلد
روی بیوکنن
لوئیزیانا رد
ما رینی
رابرت جانسون
بلایند لمون جفرسون
‏اسکیپ جیمز
ری چارلز
اریک کلپتن
آلبرت کالینز
ویلی جانسون کور
آلبرت کینگ
بی بی کینگ
بادی گای
تاج محل
جان مایال
گری مور
سم مایرز
مادی واترز
تی بون واکر
استیوی ری وان
جان لی هوکر

شخصیت های بزرگ موسیقی بلوز

سبک موسیقی بلوز چگونه به شهر راه یافت؟

موسیقی بلوز با مهاجرت سیاه پوست های جنوب آمریکا، آهسته از مزارع طول رودخانه می سی سی پی به شهر هایی چون نیواورلئان، ممفیس و سنت لوئیس انتقال پیدا کرد. دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ سال های شهرت برانگیز این سبک موسیقیایی بود که بسیاری از خواننده ها و موسیقی دان ها با فروش آلبوم و برگزاری کنسرت جهانی شدند.
با آغاز جنگ جهانی دوم عموما تمام مهاجرین سیاه پوست مسیر شهر های شمالی را در پیش گرفتند و پس از اتمام جنگ سبک جدیدی از موسیقی بلوز وارد عرصه خوانندگی شد.
در ادامه این گونه از سبک به وسایل الکترونیکی مجهز شد درام نیز جایگاهی میان بیس، گیتار الکترونیک، پیانو و هارمونیک های درام قرار گرفت.
شیکاگو به مرکز فعالیت بلوز بدل گشت و با مهاجرت سیاه پوست ها از جنوب به شما آمریکا موسیقی بلوز در سبک های متفاوت گسترش پیدا کرد.
در نهایت در تگزاس سبکی به نام دلتا بلوز رونق گرفت با کمک گیتار آکوستیک که وزن سبکی دارد و با انگشت شست نواخته می شود.

از همراهی شما بسیار قدردانیم، اگر علاقمند هستید می توانید به مطالعه مقالات پیشیم ما چون مزیت های گوش کردن به موسیقی در بارداری، آشنایی با ساز هنگ درام و آشنایی با رشته موسیقی بپردازید.

منبع :

برچسب :



Source link