در آزمایش، ضربه زدن به ستون فقرات به بازماندگان سکته مغزی کمک می‌کند تا بازوها را حرکت دهند


در آزمایش، ضربه زدن به ستون فقرات به بازماندگان سکته مغزی کمک می‌کند تا بازوها را حرکت دهند

در این عکس که توسط UPMC و Pitt Health Sciences ارائه شده است، دکتر پیتر گرستن، جراح مغز و اعصاب به هیدر رندولیک شرکت‌کننده در مطالعه می‌گوید که چگونه الکترودها بر روی نخاع او در UPMC Presbyterian در پیتسبورگ در 7 مه 2021 کاشته می‌شود. سکته مغزی باعث شد که رندولیک با استفاده کمی از او کار کند. دست و بازوی چپ او داوطلب شد تا برای اولین بار در نوع خود آزمایش کند که نخاع او را در نقاطی که حرکت اندام فوقانی را کنترل می کند تحریک می کند. اعتبار: تیم بتلر/UPMC و علوم سلامت پیت از طریق AP

سکته مغزی باعث شد که هدر رندولیک از دست و بازوی چپش کم استفاده کند و برخی از کارهای روزمره مانند بستن بند کفش یا بریدن غذا را از دسترس خارج کند.

این زن پیتسبورگ به آسوشیتدپرس گفت: «من با یک دست در دنیایی با دو دست زندگی می‌کنم و تا زمانی که فقط یک دست خوب نداشته باشید، متوجه نمی‌شوید که برای چند چیز به دو دست نیاز دارید.

بنابراین رندولیک برای اولین آزمایش در نوع خود داوطلب شد: محققان دستگاهی کاشته کردند که نخاع او را در نقاطی که حرکت دست و بازو را کنترل می‌کنند، می‌کوبد. وقتی آن را روشن می کردند، او می توانست اشیاء را بگیرد و دستکاری کند – یک قوطی سوپ را جابجا کند، یک قفل را باز کند و در پایان مطالعه چهار هفته ای، استیک خود را برش دهد.

این یک درمان نیست – بهبودها پس از برداشتن ایمپلنت موقت توسط دانشمندان به پایان رسید – و مطالعه آزمایشی تنها شامل رندولیک و یک بازمانده سکته مغزی دیگر بود. اما نتایج اولیه که روز دوشنبه منتشر شد، گامی به سوی بازیابی روزی تحرک برای این نوع بسیار رایج فلج است.

دکتر جیسون کارمل، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه کلمبیا که در آزمایش جدید دخالتی نداشت، اما همچنین روش‌هایی را برای بازیابی عملکرد اندام فوقانی مطالعه می‌کند، می‌گوید: “آنها فقط سوسو زدن حرکت نمی‌کنند. آنها چیز مهمی دریافت می‌کنند.” “این یک اثبات بسیار هیجان انگیز از مفهوم است.”

در آزمایش، ضربه زدن به ستون فقرات به بازماندگان سکته مغزی کمک می‌کند تا بازوها را حرکت دهند

در این عکس که توسط UPMC و Pitt Health Sciences ارائه شده است، یک تیم پزشکی در بیمارستان پرزبیتریان UPMC، شرکت کننده تحقیقاتی Heather Rendulic را برای کاشت الکترود در نخاعش در پیتسبورگ در 7 مه 2021 آماده می کند. سکته مغزی باعث شد که رندولیک با استفاده کمی از دست چپ او انجام شود. و بازو، بنابراین او برای اولین آزمایش در نوع خود داوطلب شد که نخاع او را در نقاطی که حرکت اندام فوقانی را کنترل می کنند تحریک می کند. اعتبار: تیم بتلر/UPMC و علوم سلامت پیت از طریق AP

سالانه نزدیک به 800000 نفر تنها در ایالات متحده دچار سکته مغزی می شوند. حتی پس از ماه‌ها توانبخشی، بیش از نیمی از آنها دچار اختلال دائمی در عملکرد بازو و دست هستند که می‌تواند از ضعف عضلانی تا فلج متغیر باشد.

آزمایش‌های گروه‌های تحقیقاتی متعدد نشان داده است که کاشت الکترودهایی برای تحریک قسمت پایین ستون فقرات، نویدبخش بازگرداندن حرکت پا و پا به افرادی است که پس از آسیب نخاعی فلج شده‌اند، حتی برخی از آنها اقداماتی را انجام داده‌اند.






https://www.youtube.com/watch?v=3K5Nhoe3BgU

با استفاده از تحریک الکتریکی نخاع، محققان دانشگاه پیتسبورگ و دانشگاه کارنگی ملون به بازیابی حرکت بازو و دست در بیمارانی که از سکته های مغزی شدید جان سالم به در برده اند، کمک می کنند. اعتبار: تیم بتلر، UPMC و دانشکده های علوم بهداشت دانشگاه پیتسبورگ

اما فلج اندام فوقانی توجه کمی را به خود جلب کرده است و ذاتاً چالش برانگیزتر است. مغز باید به اعصاب متعددی پیام بدهد که نحوه بلند شدن شانه، چرخش مچ دست و خم شدن دست را کنترل می کنند. آسیب ناشی از سکته باعث می‌شود که این پیام‌ها سخت‌تر شوند.

مارکو کاپوگرسو، استادیار دانشگاه پیتزبورگ، که به همراه همکارانش در دانشگاه کارنگی ملون رهبری تحقیق جدید را بر عهده داشت، می‌گوید: «مردم هنوز بخشی از این ارتباط را حفظ می‌کنند، آنها فقط برای فعال کردن حرکت کافی نیستند. این پیام‌ها ضعیف‌تر از حد معمول هستند».

در آزمایش، ضربه زدن به ستون فقرات به بازماندگان سکته مغزی کمک می‌کند تا بازوها را حرکت دهند

در این عکس ارائه شده توسط UPMC و Pitt Health Sciences، امی بوس، کاردرمانگر، سمت چپ و دانشجوی فارغ التحصیل کارنگی ملون، نیکیل ورما، حسگرهایی را روی بازوی شرکت‌کننده پژوهشی Heather Rendulic در پیتسبورگ در 19 مه 2021 به هم متصل می‌کنند. از دست و بازوی چپ او، بنابراین او برای اولین آزمایش در نوع خود داوطلب شد که نخاع او را در نقاطی که حرکت اندام فوقانی را کنترل می کند تحریک می کند. اعتبار: تیم بتلر/UPMC و علوم سلامت پیت از طریق AP

ایده او: مسیری از سلول های عصبی مرتبط را تحریک کنید تا بهتر بتوانند سیگنال ضعیف مغز را حس کرده و دریافت کنند.

او گفت: “ما کنترل آنها را دور نمی زنیم. ما در حال افزایش توانایی آنها برای حرکت دادن بازوی خود هستیم.”

محققان به ایمپلنت هایی به اندازه رشته های اسپاگتی روی آوردند که قبلاً برای تحریک ستون فقرات برای درمان درد مزمن استفاده می شود. ایمپلنت‌ها الکترودهایی را حمل می‌کنند که روی سطح نخاع قرار می‌گیرند تا پالس‌های الکتریسیته را به سلول‌های عصبی مورد نظر که برای کنترل دست و بازو در ناحیه گردن ستون فقرات قرار دارند، برسانند.

محققان روز دوشنبه در ژورنال گزارش دادند که رندولیک و داوطلب دوم با آسیب شدیدتر می توانند به محض روشن شدن محرک بهتر حرکت کنند – و در پایان مطالعه نشان داد که قدرت عضلانی، مهارت و دامنه حرکتی بهبود یافته است. طب طبیعت. با کمال تعجب، هر دو شرکت‌کننده حدود یک ماه پس از برداشتن ایمپلنت‌ها، بهبودی را حفظ کردند.

در آزمایش، ضربه زدن به ستون فقرات به بازماندگان سکته مغزی کمک می‌کند تا بازوها را حرکت دهند

در این عکس که توسط UPMC و علوم بهداشت پیت ارائه شده است، هدر رندولیک، شرکت‌کننده در پژوهش، آزمایشی را برای اندازه‌گیری قدرت بازو در پیتسبورگ در 19 مه 2021 انجام می‌دهد. سکته مغزی با استفاده کمی از دست و بازوی چپ رندولیک را ترک کرد، بنابراین او برای اولین بار داوطلب شد. آزمایشی از نوع خود که نخاع او را در نقاطی تحریک می کند که حرکت اندام فوقانی را کنترل می کند. اعتبار: تیم بتلر/UPMC و علوم سلامت پیت از طریق AP

رندولیک که اکنون 33 سال دارد، برای اولین بار پس از سکته مغزی در دهه 20 خود، برخی از کارهای حرکتی ظریف را انجام می داد. آن سکته غیرمعمول جوان، ناشی از رگ های خونی ضعیفی که در داخل مغز او خونریزی می کردند، در ابتدا تمام سمت چپ او را فلج کرد. او دوباره راه رفتن را یاد گرفت اما – به استثنای آن چهار هفته با تحریک ستون فقرات – نمی تواند دست چپ خود را کاملاً باز کند یا آن بازو را کاملاً بالا بیاورد.

رندولیک گفت: “شما احساس می کنید که بین مغز و بازوی شما مانعی وجود دارد.” اما با این تحریک، فوراً می‌توانستم احساس کنم که اوه، بازو و دست من هنوز آنجا هستند.

دو محقق دیگر که به آزمایش‌های پیشگام در تحریک اندام‌های تحتانی افراد مبتلا به آسیب نخاع کمک کردند، می‌گویند منطقی است که اکنون این فناوری برای سکته مغزی را امتحان کنیم.

پیتر گران، استادیار کلینیک مایو، گفت: در حالی که مطالعات بزرگتر و طولانی تری مورد نیاز است، نتایج جدید «واقعا امیدوارکننده هستند».

  • در آزمایش، ضربه زدن به ستون فقرات به بازماندگان سکته مغزی کمک می‌کند تا بازوها را حرکت دهند

    در این عکس که توسط UPMC و علوم بهداشت پیت ارائه شده است، هدر رندولیک، شرکت‌کننده در پژوهش، آماده می‌شود تا یک قوطی سوپ را در آزمایشگاه مهندسی عصبی Rehab در دانشگاه پیتسبورگ در 24 مه 2021 ببرد. دست و بازوی چپ او داوطلب شد تا برای اولین بار در نوع خود آزمایش کند که نخاع او را در نقاطی که حرکت اندام فوقانی را کنترل می کند تحریک می کند. اعتبار: تیم بتلر/UPMC و علوم سلامت پیت از طریق AP

  • در آزمایش، ضربه زدن به ستون فقرات به بازماندگان سکته مغزی کمک می‌کند تا بازوها را حرکت دهند

    در این عکس که توسط UPMC و علوم بهداشت پیت ارائه شده است، شرکت کننده در تحقیق، هدر رندولیک، برای اولین بار از زمان بهبودی پس از یک سری سکته مغزی در سال 2012، در آزمایشگاه مهندسی عصبی Rehab پیتز در پیتسبورگ در 6 ژوئن 2021، یک تکه استیک را بریده و می خورد. یک سکته مغزی باعث شد که رندولیک استفاده کمی از دست و بازوی چپش نداشته باشد، بنابراین او برای اولین آزمایش در نوع خود داوطلب شد که نخاع او را در نقاطی که حرکت اندام فوقانی را کنترل می‌کنند تحریک می‌کند. اعتبار: تیم بتلر/UPMC و علوم سلامت پیت از طریق AP

سوزان هارکما، استاد دانشگاه لوئیزویل، افزود: دانشمندان از تحقیقات مربوط به اندام‌های تحتانی دریافته‌اند که «ممکن است مهم نباشد که آن آسیب در کجا رخ می‌دهد، اگر آن چیزی در مغز باشد یا آسیب نخاعی». هدف قرار دادن مدار نخاع انسان پتانسیل زیادی دارد.

با کمک مالی موسسه ملی بهداشت، کاپوگرسو در حال مطالعه این رویکرد در چند بازمانده سکته مغزی است. محققان همچنین شرکتی را برای توسعه بیشتر این فناوری تشکیل داده اند.

اطلاعات بیشتر:
مارکو کاپوگرسو، تحریک اپیدورال نخاع گردن برای فلج اندام فوقانی پس از سکته مغزی، طب طبیعت (2023). DOI: 10.1038/s41591-022-02202-6. www.nature.com/articles/s41591-022-02202-6

© 2023 آسوشیتدپرس. تمامی حقوق محفوظ است. این مطالب را نمی توان بدون اجازه منتشر کرد، پخش کرد، بازنویسی کرد یا دوباره توزیع کرد.

نقل قول: در آزمایش، زاپ به ستون فقرات به دو بازماندگان سکته کمک می‌کند تا دست‌هایشان را حرکت دهند (2023، 25 فوریه) در 25 فوریه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-02-zaps-spine-survivors-arms.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.