راهنمای روغن تراپی مو و مزایای روغن های مختلف برای موها


در روغن تراپی مو لایه های مو به صورت عمیق درمان و ترمیم می شوند. این روش درمانی الگوی معینی نداشته و برای هر فرد متناسب با نیاز وی صورت می گیرد. روغن درمانی مو قرن هاست که در دنیا به ویژه در هندوستان تحت استفاده می باشد.

آشنایی با روغن تراپی مو

در طی سالیان گذشته تا به امروز روغن تراپی فراتر از روش های آیورودا گسترش پیدا کرده و به شیوه ای محبوب برای حفظ سلامتی تبدیل شده و حتی در مواردی سبب کاهش و درمان ریزش مو می شود. روغن تراپی مو عبارت است از ریختن روغن روی مو، ماساژ مو و پوست سر به منظور افزایش رطوبت، درخشندگی و تقویت روند رشد مو می باشد.

به اعمال هر نوع مواد پروتئینی و ویتامینی مورد نیاز مو تراپی اطلاق می شود. روغن تراپی می تواند سبب نرم شدن موها شده و ویتامین و مواد معدنی را که به علت شستشوی مکرر از پوست سر از بین رفته مجددا تامین کند. این روش درمانی جایگزینی برای درمان های شیمیایی مانند مزوتراپی، ویتامنه و … محسوب می شود.

با روغن درمانی شاهد ترمیم، تقویت و افزایش رشد مو خواهید بود. در درمان موها با این روش از روغن های گیاهی مختلفی مانند روغن آرگان، روغن نارگیل و … استفاده می شود. از آنجا که این روغن ها طبیعی بوده و پایه گیاهی دارند اثرگذاری طولانی تری نسبت به سایر روش های درمانی دارند.

با انتخاب روش مناسب برای روغن درمانی مو، لایه های مو عمیقا درمان و ترمیم می شوند. برخلاف تصور اکثر افراد که برای روغن درمانی باید الگوی خاصی را دنبال کنند این روش درمانی الگوی خاصی نداشته و برای هر فرد مطابق با نیاز وی انجام می شود. برای این کار بهتر است قبل از استفاده از هر روغن گیاهی با متخصص پوست و مو مشورت داشته باشید.

منشا روغن درمانی مو

روغن درمانی قرن هاست که در دنیا به ویژه در هندوستان مورد استفاده است و در طب آیورودا به این کار توصیه شده است. منظور از آیورودا دانش زندگی سالم و علم چگونه زیستن می باشد که با توجه به قوانین طبیعت، شعور ذاتی و درونی سلول های بدن کشف شده است.

عدم توجه به قوانین طبیعت سبب برهم خوردن شعور داخلی سلول های بدن می شود. آیورودا نخستین منبع جهان باستان است که بهترین توصیه های پزشکی را ارائه داده است. روغن درمانی مو به علت فواید بسیار و اصالت حضور طبیعت در فرهنگ زندگی هندی ها نهادینه شده است.

روغن تراپی به یک روش خلاصه نشده و تکنیک های متنوعی برای آن وجود دارد. در هند خانم ها ساعات طولانی بعد ظهر را به روغن زدن موها اختصاص می دهند. در اکثر خانه های هند چندین بطری روغن نارگیل وجود داد که در روغن تراپی استفاده می شود. علم بسیاری در پس هر روش روغن درمانی مو وجود دارد.

فواید روغن درمانی مو

روغن ها نقش موثری در محافظت از مو در مقابل ساییدگی و فرسایش دائم دارند. چرب شدن مو به طور منظم سبب کاهش خستگی هیگرال و خشکی موها می شود. روغن با پر کردن شکاف میان سلول های کوتیکول از فولیکول در مقابل سورفاکتانت‌ ها محافظت خواهد کرد.

در واقع ماساژ مو و پوست سر با روغن موجب سلامت پوست سر می شود. هنگامی که پوست سر را به آرامی ماساژ دهید به لایه برداری و گاها ریزش مو کمک خواهید کرد. روغن ها دارای اسیدهای چربی بوده که به جایگزینی چربی طبیعی مو کمک می نمایند.

سبوم طبیعی مو به علت مواد شیمیایی موجود در شامپوها، آلودگی هوا و .. از بین می روند ولی این چربی ها هستند که نقش موثری در زیبایی و سلامت موها دارند و موجب حفظ درخشندگی مو می شوند. سبوم یا چربی طبیعی با لیپیدهای حاصل از روغن ترکیب شده و محافظی روی پوست سر تشکیل می شود.

لیپیدها پوست را آبرسانی نموده و از آن در مقابل بیماری های قارچی و … محافظت می کنند. روغن درمانی سبب تقویت ساقه مو بخصوص موهای وز و خشک می شود. تقویت لیپیدها موها را صاف، مستحکم و درخشان می سازد. در روغن درمانی باید به دو بخش مجزا مو توجه شود.

یکی قسمت ریشه مو و دیگری ساقه. روغنی که برای ساقه مو مناسب است با روغنی که کف سر برای تقویت فولیکول مو استفاده می شود تفاوت دارند. به طور کلی فواید روغن درمانی مو عبارت است از:

  • تقویت پیازچه مو و فولیکول های مو:با تقویت ریشه مو، استحکام موها بیشتر می شود.
  • رفع خشکی پوست سر: خشکی سر که رفع شود، شوره سر هم، به دنبال آن، برطرف می شود.
  • رفع موخوره: موهای خشک همواره مستعد دو شاخه شدن هستند ولی به کمک این روش می توان از ایجاد دو شاخه شدن مو و موخوره، پیشگیری نمود.
  • افزایش استحکام و حالت پذیری مو: روغن های طبیعی که بر روی ریشه مو و کف سر قرار می گیرند، جریان خون در اطراف فولیکول های مو را افزایش می دهند. این کار همچنین باعث افزایش تغذیه رسانی به ریشه مو می شود. به این ترتیب اکسیژن و مواد غذایی که از خون جذب می شود، سبب استحکام، افزایش رشد و حالت پذیری موها می گردد.
  • روغن درمانی مو قبل از حمام، سبب کاهش اثر مواد شیمیایی شوینده های مو شده در ضمن می توان پیش از استحمام، برای ترمیم و احیای موهای آسیب دیده از این روش بهره برد.

روغن های مناسب مو

با توجه به نوع مو می توان از روغن مخصوص آن بهره برد. هر روغنی ویتامین ها و ترکیبات متفاوتی دارد. با استفاده مستقیم از روغن های گیاهی ساقه مو تقویت می شود. قبل استفاده از روغن روی پوست سر ابتدا کمی از آن را تست کرده و اگر حساسیت یا مشکلی ایجاد نشد از آن بهره بگیرید.

بهترین ناحیه تست، استفاده از روغن روی بخشی از پوست بالای گردن یا کنار گوش می باشد. یک روز صبر کرده تا از عدم بروز هر نوع قرمزی، خارش، کهیر یا ریزش مو اطمینان یابید. بهترین روغن مورد استفاده در روغن تراپی شامل روغن نارگیل، روغن کنجد، روغن بادام، روغن جابوراندی، روغن آرگان، روغن مورینگا، روغن آملا می باشد.

بر اساس دستورات آیورودا بافت و سلامت موها توسط دوشاها مشخص می شود. اعتقاد به این است که این موارد نیروهای حیاتی بوده و ساختار بدن را تشکیل می دهند. دوشاها شامل واتا (باد)، پیتا (آتش) و کافا (آب و زمین) هستند. در صورتی که واتا زیاد باشد موها خشک، نازک و وز می شوند که به روغن زدن منظم نیاز دارند.

طب آیورودا همچنین نشان می دهد افرادی که پیتای زیادی دارند دارای موهای چرب و خشک بوده که بیشتر مستعد سفیدی زودرس و آلوپسی هستند. افراد دارای کافای فراوان هم موهای چرب، ضخیم، بلند و مجعد دارند. دقت کنید در طی زمان ممکن است رژیم غذایی ناسالم و عوارض دارویی سبب ایجاد این نشانه ها گردد. به این ترتیب انتخاب روغن مناسب تا حدود بسیاری به این سه عامل بستگی دارد.

برای یافتن بهترین مواد طبیعی لازم است بدانید که نتایج تاثیر روغن بر مو، به علت رژیم غذایی ناسالم و عوارض داروهای مختلف خیلی تفاوت دارد. به طور مثال، افرادی که داروی تیروئید مصرف می کنند ممکن است موهایی شبیه واتا داشته باشند در حالی که طبع کافا دارند. داروی شیمیایی می تواند موی مشکی و مجعد را به موی صاف، نازک و خاکستری تبدیل کند.

از جمله روغن های موثر در روغن تراپی مو عبارت است از:

روغن نارگیل

روغن نارگیل خالص، یکی از روغن های رایج مو بخصوص در جنوب آسیا می باشد. این روغن بهترین گزینه برای روغن درمانی در منزل به شمار می رود. اسید چرب اصلی روغن نارگیل اسید لوریک است. این روغن تمایل زیادی به پروتئین مو داشته به این معنا که به پروتئین مو متصل شده و به راحتی به لایه های مو نفوذ می کند.

برای ساقه موهای آسیب دیده روغن نارگیل بهترین گزینه بوده و پروتئین های آسیب دیده را ترمیم می نماید و با رشد دوباره کاهش پروتئین های ساقه مو را برطرف می کند. این روغن با وزن مولکولی کم سبک بوده و به آسانی به ساقه مو نفوذ می کند. روغن نارگیل محافظ طبیعی قوی برای مو بوده و برای بیشتر انواع مو گزینه خوبی است.

روغن کنجد

روغن کنجد برای مو نوع واتا مناسب خواهد بود. وز شدن مو را کاهش داده و از ریزش مو جلوگیری می کند. روغن تراپی مو با روغن کنجد در منزل امر راحتی بوده و بسیار مفید است. این روغن غنی از ویتامین ب ۱، کلسیم، مس، فسفر، و روی است. روغن کنجد همچنین سبب حالت دهندگی عمیق پوست سر شده و ساقه مو صاف می شود. ضمنا خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آن به جلوگیری از شوره سر کمک می کند.

روغن بادام

روغن بادام وزن حجمی کمی نسبت به روغن کنجد داشته ولی از روغن نارگیل غلظت بیشتری دارد. روغن بادام برای روغن درمانی در منزل گزینه مناسبی است. این روغن حاوی ویتامین های کا، ب و ای است. ویتامین ای می تواند استرس اکسیداتیو را کاسته و منبع معتبر افزایش سی درصدی رشد مو در افرادی است که ۸ ماه از ویتامین ای خوراکی استفاده کرده باشند.

ویتامین ب ۷ به عنوان بیوتین شناخته شده و به رشد موها کمک می کند. با این وجود درباره فواید ویتامین ب ۷ به طور موضعی تحقیقات محدودی وجود داشته و نمی توان با اطمینان گفت که روغن بادام به علت وجود ب ۷ و بیوتین به طور موضعی هم موثر است.

روغن مورینگا

روغن مورینگا برای موهای خشک عملکرد خوبی داشته و گزینه مناسبی برای روغن تراپی مو است. این روغن یکی از مرطوب کننده های خوب برای مو هم می باشد. توصیه شده روغن مورینگا با روغن بادام استفاده شود.

روغن رزماری

روغن رزماری برای افزایش رشد موهای سرد و ترمیم موی آسیب دیده از قدیم مورد استفاده بوده است. این روغن برای درمان مشکلات مو بخصوص مشکلات ریزش مو توصیه می شود.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا نیز از روغن های پر کاربرد در روغن درمانی است. این روغن برای مو منبع سرشاری از انواع ویتامین مورد نیاز می باشد و سبب مرطوب شدن موها هم می شود. روغن جوجوبا دارای ویتامین های ث، ب و ای بوده و همزمان علیرغم تقویت ریشه مو، ضخیم شدن موها سبب کاهش ریزش مو هم می شود.

اگر موهای شما بیش از حد در معرض سشوار و اتو آسیب دیده می توانید این روغن را تست کنید تا شاهد ترمیم آسیب موها گردید. جوجوبا با پر کردن منافذ مو سبب تقویت موها می شود.

روغن جابوراندی

این روغن از گیاه جابوراندی بومی امریکای جنوبی به دست می آید که در شامپو و ژل ها نیز استفاده می شود. روغن جابوراندی خواص درمانی داشته و برای رشد مو، تغذیه ، رفع خشکی پوست سر و پیشگیری از سفیدی زودرس مو موثر می باشد. ضمنا این روغن موها را بهتر از دیگر روغن ها آبرسانی و مرطوب می سازد و از شکستگی مو و شوره سر جلوگیری می کند.

روغن آملا

استفاده از روغن آملا برای موهای نازک و خشک و در معرض سفیدی زودرس می تواند موثر واقع شود. این روغن اثر خنک کنندگی دارد.

روغن آرگان

روغن آرگان که به عنوان روغن مراکشی هم شناخته می شود روغن محبوبی بوده و سرشار از ویتامین های ای، ث و آ و انواع آنتی اکسیدان است. این روغن نرم کننده طبیعی بوده و سبب تقویت مو می شود. برای استفاده از این روغن ابتدا موها را شستشو داده سپس روغن آرگان را به موها در حالی که هنوز مرطوب هستند بزنید.

بعد موها را با حوله بسته و بعد از ده دقیقه باز کنید و با حرارت ملایم آن را خشک کنید.

طریقه روغن درمانی مو

طب آیورودا بخشی از روتین روانه را به روغن تراپی مو اختصاص می دهد. هر چند ممکن است برای همه امکان پذیر نباشد ولی می توان حداقل هفته ای دوبار موها را روغن زد. در صورتی که فرصت کافی برای استراحت یک شب روغن روی مو ندارید می توانید یک ساعت قبل از حمام موها را روغن زده و سر را با حوله داغ بپیچید.

این کار در مدت کم، بیشترین مواد مغذی را از روغن خارج نموده و به موها و پوست می رساند. بهتر است ماساژ و روغن زدن موها در تایم بسیاری انجام شود. می توانید از یک فرد حرفه ای بخواهید موهای شما را بیشتر ماساژ دهد. در اصل روغن درمانی یک کار ضروری برای موهای سالم می باشد که از سنت های آیورودا نشات می گیرد. برای روغن درمانی مو، این مراحل را دنبال کنید:

  • ابتدا روغن را روی پوست سر زده و با نوک انگشتان و در الگوی دایره ای، ماساژ پوست سر و موها را آغاز کنید.
  • روغن باقیمانده روی کف دست را، روی ساقه موها بمالید.
  • بعد از پایان ماساژ و روغن درمانی مو با یک حوله یا کلاه حمام، سر را بپوشانید و اجازه دهید یک شب باقی بماند.
  • روز بعد موها را شامپو زده و آبکشی کنید.

منبع :

برچسب :



Source link