ناخوش احوال؟ نگاهی فصل به فصل به چگونگی تأثیر جو بر بدن و سلامتی شما


توسط Anthony R. Wood، The Philadelphia Inquirer

فصل ها

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

اگر این روزها احساس «زیر آب و هوا» دارید، احتمالاً انسان هستید.

همه ما آن را احساس می کنیم، خواه از آن آگاه باشیم یا نه. سلامتی ما به هوا و نور اطرافمان گره خورده است، علیرغم همه پیشرفت هایی که به ما جزیره ای خاص داده است.

مطالعه تأثیرات جو بر بدن ما به عنوان زیست هواشناسی شناخته می‌شود، علمی که در طول قرن‌ها مورد توجه و پسند قرار گرفته است.

بقراط معتقد بود که آب و هوا و آب و هوا به شدت بر سلامت انسان تأثیر می گذارد. جمع‌آوری داده‌های آب‌وهوا به دلایل بهداشتی، انگیزه‌ای مهم برای ایجاد چیزی بود که به سرویس ملی هواشناسی تبدیل شد.

این علاقه در پایان قرن نوزدهم با پذیرش گسترده نظریه میکروب محو شد، اما با نگرانی در مورد تأثیرات گرم شدن سیاره بر سلامتی، بازگشته است.

این رشته از ادعاهای بدون پشتوانه و محدودیت های تحقیقاتی رنج می برد: بدن و جو در یکی از پیچیده ترین تقاطع های جهان شناخته شده به هم می رسند.

اما با اطمینان می توان گفت که آب و هوا و محیط زیست تأثیرات قدرتمندی بر سلامت و تندرستی ما دارند. در اینجا نگاهی فصل به فصل به برخی از راه ها آورده شده است.

بهار

آه چووو!

سه گانه گرده-آلرژی با درختانی آغاز شده است که گرده آنها در آوریل و مه به اوج خود می رسد و سپس علف ها و علف های ابروسیا به آنها می پیوندند. ترافیک زمانی که گرم و خشک است، با نسیمی که گرده‌ها می‌توانند به سوراخ بینی قربانیان برسند و عطسه‌های ناگهانی ایجاد می‌کنند، سنگین‌تر است. استل لویتین، متخصص گرده‌شناسی دانشگاه تولسا، می‌گوید به باران امیدوار باشید، زیرا گرده‌ها وقتی خیس هستند نمی‌توانند پرواز کنند.

توصیه متخصصان: در روزهای سنگین گرده، فرد آلرژیک در صورت امکان در خانه بماند و پنجره ها را بسته نگه دارد. اگر زمانی را در فضای باز می گذرانید، پس از آن دوش بگیرید و لباس ها را عوض کنید.

تب بهاره

گرما و نور شور و نشاط خاصی را تحریک می کند که اغلب به آن “تب بهاری” می گویند. و در حالی که در مرجع میز پزشکان وجود ندارد، و به خودی خود تب نیست، واقعی است. روانپزشک نورمن روزنتال، مستقر در بتسدا، مریلند، که پیشگام تحقیق در مورد اختلال عاطفی فصلی بود، می گوید: «تب بهاری به درستی احساسی را توصیف می کند که با فوریت و تکانه هایش شما را درگیر می کند. مشخصه آن انفجارهای انرژی است که به وضوح توسط تغییرات هورمونی ناشی از نور در بدن ما منتهی می شود.

توصیه متخصصان: برای تعداد کمی، می تواند حواس پرتی باشد که می تواند منجر به کاهش بهره وری شود و می تواند منجر به تشدید اشکال خاصی از افسردگی شود. برای اکثریت قریب به اتفاق، از یونجه بیرون آمده از آن تا زمانی که ماندگار است لذت ببرید.

خواب مختل شده

متخصصان خواب هشدار می دهند که زمان صرفه جویی در روز و غروب های بعدی می تواند ریتم بدن ما را مختل کند.

توصیه کارشناسان: سعی کنید تا حد امکان ساعات خواب را حتی در آخر هفته ها منظم نگه دارید.

آرتروز

هوای فرار بهار و فشار هوا می تواند علائم را برای برخی از بیماران آرتریت تشدید کند.

توصیه متخصصان: مفاصل را با کشش های ملایم حرکت دهید. کمپرس سرد و گرم هر دو می توانند درد را کاهش دهند.

تابستان

گرما، یکی از کشنده‌ترین خطرات آب و هوایی، می‌تواند یک چالش فیزیکی فوق‌العاده باشد زیرا خون به سمت پوست جریان می‌یابد و به چهار میلیون غده عرق فرمان می‌دهد تا مایع نمکی را که ما آن را «عرق» می‌نامیم، تولید کنند. وقتی عرق تبخیر می‌شود، یک اثر خنک‌کننده ایجاد می‌کند، اما اگر هوا خیلی مرطوب باشد، عرق پوست را می‌پوشاند، که برای بیشتر افراد منبع ناراحتی است، اما برای افرادی که مسن‌تر هستند یا از نظر پزشکی آسیب‌پذیر هستند، خطرناک است.

توصیه کارشناسان: خود را به گرما عادت دهید. هیدراته، با آب و نوشیدنی های غیر الکلی و بدون کافئین. ویلیام سورکیس، پزشک داخلی Main Line Health می گوید، از گفتن این جمله نترسید، “شاید این روز بهترین روز برای تمرین نباشد.”

آفتاب سوختگی

تابستان فصل اوج ویتامین D طبیعی، به لطف خورشید و اشعه ماوراء بنفش است که تحقیقات پزشکی با انواع مشکلات طولانی مدت، از جمله سرطان پوست و آسیب به چشم مرتبط است. پزشکان می‌گویند که در کوتاه‌مدت، اشعه‌های فرابنفش می‌توانند پوست را بسوزانند – حتی از طریق ابرها – و در نتیجه آفتاب‌سوختگی دردناکی از بین می‌رود اما ممکن است اثرات ماندگاری داشته باشد.

توصیه متخصصان: قرار گرفتن در معرض نور خورشید را بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر محدود کنید، اعضای بدن را تا حد امکان پوشانده باشید، از عینک آفتابی استفاده کنید و از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا قوی تر استفاده کنید.

پاییز: بلوز فصلی

روزها در سپتامبر و اکتبر به سرعت کوتاهتر می شوند و طبیعی است که احساس نشاط، مالیخولیا و حتی کمی بیشتر از حد معمول گرسنگی کنید. فیلیس زی از مرکز پزشکی دانشگاه نورث وسترن می گوید: «این روی کل فیزیولوژی ما تأثیر می گذارد. ما خودمان را موجودات فصلی نمی‌دانیم، اما هستیم.» تخمین زده می شود که 5٪ از افراد اختلال عاطفی فصلی، نوعی افسردگی را تجربه می کنند و 10٪ تا 20٪ دارای نسخه های خفیف SAD هستند.

توصیه متخصصان: زی و دیگران توصیه می‌کنند هر چه زودتر به بیرون در نور بروید. اگر علائم نگران کننده شد، از متخصص کمک بگیرید.

سردرد

پاییز فصل اصلی سردرد است، زیرا تابستان در حال عقب نشینی و نزدیک شدن به نبردهای دستمزد زمستانی در امتداد “جبهه ها” است که تغییرات سریع آب و هوا را آغاز می کند. این می تواند باعث درد برای برخی از افراد مبتلا به اختلالات سردرد شود. پل متیو، استادیار عصب‌شناسی در دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید سردرد می‌تواند هدفی داشته باشد. “سردرد مانند زنگ هشدار ماشین است که به مردم هشدار می دهد اشتباهی وجود دارد، مانند عفونت یا تومور.” خوشبختانه اکثر سردردها هیچ دلیل زمینه ای ندارند.

توصیه متخصصان: داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن معمولا موثر هستند. برای میگرن، کمپرس گرم یا سرد می تواند تسکین دهنده باشد.

آسم

در مبتلایان به آسم، مجاری هوایی لوله‌ای که به ریه‌ها منتهی می‌شوند، ملتهب و باریک‌تر می‌شوند و تنفس را دشوار می‌کنند. تغییرات آب و هوا، آلرژن های پاییزی و سرماخوردگی می توانند علائم را ایجاد کنند.

توصیه کارشناسان: عوامل محرک را بشناسید و سعی کنید از آنها دوری کنید. داروهای استنشاقی تجویز شده می توانند تسکین سریع و طولانی مدت را ایجاد کنند.

سرماخوردگی

“سرماخوردگی های معمولی” نام خود را به دست می آورند: تقریباً همه به آن مبتلا می شوند. آنها در 200 نوع موجود هستند و هیچ درمانی جز زمان وجود ندارد.

توصیه متخصصان: دست های خود را مرتب بشویید و از دست زدن به صورت خودداری کنید. اگر سرما خوردید استراحت کنید، آب بدن خود را تامین کنید. جرعه جرعه مایعات گرم؛ آنها می توانند گلودرد را تسکین دهند.

زمستان

مانند گرما، ما مکانیسم های طبیعی قابل توجهی برای مقابله با سرما داریم، از جمله لرز، تلاش بدن برای گرم کردن خود. ورزش در سرما می تواند نشاط آور باشد، اما قرار گرفتن در معرض بیش از حد می تواند منجر به سرمازدگی و هیپوترمی شود. پزشکان همچنین هشدار می دهند که سرما می تواند رگ های خونی را منقبض کند و افراد مبتلا به بیماری های قلبی را به خطر بیندازد.

توصیه متخصصان: از لایه‌ها استفاده کنید و از دست‌ها و پاهای خود که در برابر سرمازدگی آسیب‌پذیر هستند محافظت کنید. هیدراته بمانید.

پوست خشک

آن هوای سرد، که ظرفیت محدودی برای رطوبت دارد، می‌تواند پوست را خشک کند، همانطور که گرمایش داخلی نیز می‌تواند خشک شود. سینا کوولو، استاد سابق دانشگاه پنسیلوانیا، که اکنون با درماتولوژی Bryn Mawr مبتلا شده است، می‌گوید: پوست بیش از هر چیز یک اندام محافظ است و خشکی خارش‌آور و تحریک‌کننده می‌تواند منجر به شقاق شود.

توصیه متخصصان: روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید، از دوش آب گرم پرهیز کنید و زمانی که خارج از منزل هستید پوست خود را بپوشانید.

ویتامین دی

تحقیقات تأیید می‌کند که ویتامین D برای سلامتی ما ضروری است، اما بهترین منبع طبیعی آن – خورشید – در زمستان می‌تواند کمبود داشته باشد.

توصیه متخصصان: سعی کنید مدتی را حتی در روزهای سرد زیر نور آفتاب بگذرانید. غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی چرب و مقداری ماست بخورید. مکمل ها را در نظر بگیرید.

جو سیستم حمایت از زندگی ما است، و در حالی که جداسازی اثرات مختلف آن بر بیماری‌ها برای مدت طولانی منبع ناامیدی برای محققان بوده است، شواهد تأیید می‌کنند که آب و هوا می‌تواند تأثیر عمیقی بر سلامت انسان داشته باشد. متخصصان پزشکی موافقند که با افزایش نرخ تغییرات آب و هوا، درک این ارتباطات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

2024 The Philadelphia Inquirer, LLC. توزیع شده توسط Tribune Content Agency، LLC.

نقل قول: ناخوش احوال؟ نگاهی فصل به فصل به چگونگی تأثیر جو بر بدن و سلامت شما (2024، 24 مارس) در 24 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-weather-season-atmosphere-affects-body بازیابی شده است. .html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.