با انواع روش های درمان ترک شکم آشنا شوید


ترک پوستی یا استرچ مارک از آن دست مشکلات پوستی می باشد، که می تواند افراد زیادی را درگیر کند و موجب نارضایتی افراد مختلف شود، این مسئله معمولا به دلیل اضافه وزن، بارداری، عضله سازی و بلوغ اتفاق می افتد و فارغ از سن و جنسیت برای همه دردسرساز می شود، البته خانم ها بیشتر از آقایان با این مسئله رو به رو هستند و تقریبا ۹۰ درصد خانم ها در دوران بارداری شاهد به وجود آمدن ترک پوستی خواهند بود، به همین جهت در این مقاله به درمان ترک شکم می پردازیم.

ترک پوستی می تواند، در بخش های مختلفی از بدن ظاهر شود و ظاهر آن شبیه به رگه های فرو رفته می باشد، رنگ این رگه ها یا روشن و کم رنگ و یا تیره می باشد، لازم به ذکر است، که این استریا ها هیچ گونه مشکل سلامتی برای فرد ایجاد نمی کنند، بررسی روش های حذف به این دلیل صورت می گیرد، که میزان رضایت فرد از پوست و زیبایی خود افزایش یابد.

درمان ترک شکم

یکی از وسیع ترین ارگان های بدن پوست می باشد و در شرایط خاص قابلیت شگفت انگیزی برای انبساط و انقباض دارد، با وجود این که پوست بسیار قوی و در همان حال منعطف می باشد، اما در صورت کشیدگی بیش از حد یا خیلی سریع احتمالا دچار آسیب خواهد شد، اتساع سریع پوست ترک یا شکاف های سطحی و عمیق در آن ایجاد خواهد کرد.

بررسی درمان های موثر ترک شکم

در دوران بارداری تغییرات هورمونی و افزایش وزن عواملی هستند، که ترک های پوستی شکم را به وجود می آورند، در این حالت با کشیدگی لایه میانی پوست فیبر های کلاژن پاره می شوند و رگ های خونی واقع در زیر پوست در ظاهر خطوط قرمز یا بنفش خودنمایی می کنند، گذر زمان رگ ها را التیام می بخشد و رنگ آن ها روشن و سفید می شود، اما باز هم می تواند، ذهن افراد بسیاری را درگیر کند، تا درمان ترک شکم مناسبی برای رفع آن بیابند.

پیشگیری

در بیشتر موارد بروز ترک های پوستی غیر قابل اجتناب می باشند، اما با رعایت برخی عوامل می توانیم، وجود این مشکل راکنترل کنیم و در کاهش استرچ مارک موثر باشیم.

  • نوشیدن روزانه هشت لیوان آب و هیدراته نگه داشتن بدن برای پیشگیری از خشکی پوست و ایجاد ترک.
  • استفاده از کرم برای درمان ترک در دوران بارداری و پیشگیری از خشک شدن و ایجاد ترک در این دوران.
  • جای دادن میوه و سبزیجات در برنامه غذایی برای تامین ویتامین های ضروری پوست.
  • کنترل وزن در بارداری و اجتناب از بروز تغییر وزن ناگهانی برای پیشگیری از بروز ترک پوستی.

ویتامین A

رتینوئید یا ویتامین A منجر به جوانسازی پوست می شود، همین امر موجب شده است، تا از آن در سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده شود، مصرف قرص ها خوراکی این ویتامین نیز در درمان ترک شکم موثر خواهد بود، توجه در رژیم غذایی نیز می تواند، این ویتامین را به قدر کافی تامین کند، مصرف هویج و سیب زمینی شیرین در افزایش این ویتامین کارساز خواهند بود.

ویتامین E

این ویتامین می تواند، تضمینی برای ارتقا سلامت پوست باشد و به ترمیم و نرم شدن پوست کمک کند، پیشنهاد می شود، در کنار استفاده از مواد غذایی غنی از این ویتامین به شکل موضعی نیز از آن استفاده نمایید، در این صورت لازم است، قرص های ژله ای ویتامین E را باز کرده و محتویات درون آن را روی پوست پخش کنید.

شکر

جالب است بدانید به راحتی می توان از شکر یک لایه بردار طبیعی و بدون مواد شیمیایی ساخت، مقدار مناسبی از شکر را همراه با مایع لطیف کننده ای چون روغن بادام یا نارگیل مخلوط کنید، تا ترکیبی شبیه به شن خیس حاصل شود، در نهایت مقدار کمی آبلیمو به آن اضافه نمایید و از این ترکیب خانگی برای تراش دادن و میکرودرم استفاده کنید، استفاده از این روش قبل از حمام و چند بار در هفته تاثیرات مثبتی را برای شما به ارمغان می آورد.

کره کاکائو

از جمله مواد موثر که در درمان ترک های ایجاد شده بر روی شکم به دلیل بارداری یا اضافه وزن مفید می باشد، کره کاکائو است که در این زمینه سابقه درخشانی دارد، استفاده از این ماده خوراکی در قبل و حین بارداری در کوتاه ترین زمان ممکن ترک ها را حذف می کند، بهتر است، شب ها از این روش استفاده نمایید و به خوبی آن را روی پوست ماساژ دهید، تکرار در این روش نتایج خوبی را برای شما حاصل می کند.

بررسی تاثیر کره کاکائو در رفع ترک شکم

سفیده تخم مرغ

از سفیده تخم مرغ برای تهیه بسیاری از ماسک ها استفاده می شود، چرا که این ماده دارای اسید آمینه و پروتئین فراوانی می باشد و در تغذیه پوست بسیار موثر است، بنابراین پیشنهاد می شود، از ازخواص طبیعی این ماده ارزشمند برای درمان ترک شکم استفاده کنید. در این روش به دو عدد سفیده تخم مرغ نیاز خواهید داشت، سفیده ها باید به قدری هم زده شوند، تا کف یک دست و سفیدی تشکیل شود، از این ماسک روی ترک های شکم استفاده کنید و بعد از گذشت بیست دقیقه می توانید، آن را با آب سرد بشویید.

خیار و آبلیمو

اسید طبیعی موجود در آبلیمو عنصری مفید در بهبودی اسکار های پوست می باشد و اثر خنک کنندگی خیار نیز در شادابی پوست موثر خواهد بود. آب لیمو ترش و خیار را در یک اندازه مساوی با یکدیگر ترکیب نمایید و در نواحی مورد نظر استفاده کنید، پس از ده دقیقه که پوست مرطوب شد و ترکیب خیار و آب لیمو ترش جذب پوست شدند، با آب گرم پوست را بشویید.

روغن آرگان

روغن آرگان سرشار از ویتامین هایی چون E و A می باشد، علاوه بر این دارای مواد مغذی دیگری نیز می باشد ،که در کاهش التهاب و افزایش انعطاف پذیری موثر است و با تغذیه پوست از ایجاد ترک ناشی از بارداری، چاقی و لاغری پیشگیر و به درمان ترک پوستی کمک می کند. این درمان نیاز به تداوم و استمرار در استفاده از روغن ارگان دارد و با ایجاد خاصیت ارتجاعی در پوست از به وجود آمدن ترک ها پیشگیری می شود، در صورتی که برنامه ای برای کاهش یا افزایش وزن دارید، استفاده از این روغن را در روتین پوستی خود جای دهید، تا با چنین مشکلی مواجه نشوید.

سنتلا

سنتلا از گیاهان محبوبی می باشد، که در بیشتر محصولات مراقبت از پوست کره مورد استفاده قرار می گیرد، محصولات دارای این گیاه به عنوان کرم سیکا شناخته شده می باشند، در بیشتر مواقع از این کرم ها برای درمان ترک شکم، اسکار و ترمیم پوست حساس استفاده می شود، این نوع از کرم در ایالات آمریکا بسیار محبوب می باشد، احتمالا هزینه این نوع از کرم ها بیشتر از سایر محصولات خواهد بود.

لایه بردار ها

یکی از روش هایی که بعد از دوران بارداری مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از لایه بردار های شیمیایی می باشد، درما پیلینگ ها یا لایه بردارهای شیمیایی که به شکل موضعی روی پوست استفاده می شوند، دارای موادی چون سالیسیلیک،کربولیک اسید، گلیکولیک، لاکتیک و تری کلرواستیک می باشند. پیش از استفاده ابتدا باید با طرز کار این لایه بردار ها آشنایی داشته باشید. این لایه بردار ها روی پوست تاول ایجاد می کنند و با گذشت زمان اندکی تاول ها پوسته پوسته شده و از بین می روند، در نهایت بدن با پوست جدید و سالم پوشیده می شود.

لیزر

لیزر از متداول ترین روش ها برای رفع مشکلات پوستی می باشد، از لیزر می توان برای درمان لک بعد از اپیلاسیون، درمان لک های آفتاب سوختگی و داشتن پوست صاف و هموار استفاده کرد. روش هایی که با کمک لیزر برای درمان ترک پوستی در نظر گرفته می شود، به نظر متخصص بستگی دارد، استفاده از لیزر برای درمان این مشکل پوستی نتیجه دائمی را برای شما به همراه دارد و در کنار این مزیت معایب احتمالی چون سوختگی و قرمز شدن نیز محتمل است، علاوه بر این ها لیزر نیاز به صرف هزینه بیشتری نسبت به روش های دیگر خواهد داشت.

روش های پزشکی برای درمان ترک شکم

برای رفع ترک ها به شکل دائمی از دو روش استفاده می شود. ۱. لیزر درمانی پالسی ۲. لیزر فرکشنال غیر فرسایشی. هر دوی این روش ها می توانند، تاثیرات بسیار خوب و دائمی بر ترک یا استرچ مارک های قدیمی و جدید داشته باشند و با تخریب سطحی بافت پوست به تولید سلول های سالم کمک می کنند.

کربوکسی تراپی

در این روش از کربن دی اکسید برای تحریک ساختار های کلاژنی نواحی آسیب دیده پوست استفاده می شود، در این روش جراحی درمان ترک شکم، گاز دی اکسید کربن به کمک سوزن و به مقدار کنترل شده به نواحی دارای ترک تزریق می شود و به دنبال آن واکنش طبیعی بدن منجر به افزایش گردش خون در این نواحی می شود و ترک ها ترمیم می شوند.

این نوع از جراحی برای بهبود ترک به روش سرپایی انجام می شود و عوارض اندک و گذارایی مانند درد کم هنگام تزریق گاز، سوزش، قرمزی و التهاب که در بیشتر عمل ها وجود دارد، را شامل می شود، استفاده از کربوکسی تراپی از روش های محبوب برای درمان ترک در نواحی پوست شکم می باشد.

میکرونیدلینگ

روشی دیگر که در بهبود این مشکل مفید می باشد، میکرولیدینگ است. در این روش هدف لایه درمیس پوست خواهد بود، در واقع این ناحیه لایه میانی پوست و محل دقیق ایجاد ترک می باشد و با سوزن های بسیار ریزی که اندازه میکروسکوپی دارند، سطح پوست سوراخ می شود، سوزن ها به قدری ظریف هستند، که خونریزی اتفاق نمی افتد و تنها پوست قرمز می شود و تولید کلاژن تحریک می شود. برای درمان کافی به بیش از یک جلسه و با فاصله یک ماه نیاز خواهید داشت.

از مزایای استفاده از این روش می توان به مواردی چون هزینه به صرفه آن در مقابل سایر روش ها، تهاجم کمتر و در پی آن دوران نقاهت کوتاه تر، بازدهی بالا و نتایج مثبت در بیشتر موارد و امکان استفاده همزمان از سرم ها و دارو های پوستی برای جوانسازی پوست و افزایش اثر درمان ترک شکم اشاره کرد.

منبع :

برچسب :



Source link