مطالعه نشان می‌دهد که سگ‌ها ممکن است بتوانند فلاش بک PTSD را که در راه است بو کنند


سگ سرویس

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

بینی حساس سگ ها می تواند علائم هشدار دهنده اولیه بسیاری از موقعیت های پزشکی بالقوه خطرناک، مانند تشنج قریب الوقوع یا افت قند خون ناگهانی را تشخیص دهد. اکنون، دانشمندان شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد سگ‌های کمکی حتی می‌توانند با آموزش دو سگ برای هشدار دادن به نفس افرادی که تروماها را یادآوری کرده‌اند، یک فلاش بک PTSD پیش رو را حس کنند.

لورا کیروجا از دانشگاه دالهوسی، اولین نویسنده این مقاله در این باره گفت: «سگ‌های سرویس استرس پس از سانحه قبلاً برای کمک به افراد در طول دوره‌های پریشانی آموزش دیده‌اند. مرزها در آلرژی. با این حال، سگ‌ها در حال حاضر برای پاسخ دادن به نشانه‌های رفتاری و فیزیکی آموزش داده شده‌اند. مطالعه ما نشان داد که حداقل برخی از سگ‌ها می‌توانند این دوره‌ها را از طریق تنفس نیز تشخیص دهند.

انسان های پر استرس بو می دهند

PTSD از قرار گرفتن در معرض یک رویداد فاجعه بار ناشی می شود. علائم عبارتند از تجربه مجدد آن رویداد فاجعه بار، برانگیختگی بیش از حد، اجتناب از هر گونه یادآوری، و مشکلات شناختی یا خلقی. در میان اشکال دیگر کمک، سگ‌ها می‌توانند با هشدار دادن و قطع کردن قسمت‌هایی که همراهانشان با علائم خود دست و پنجه نرم می‌کنند، به بیماران کمک کنند. اگر سگ‌ها بتوانند به نشانگرهای استرس در تنفس پاسخ دهند، به طور بالقوه می‌توانند در مراحل اولیه اپیزود را قطع کنند و مداخلاتشان را موثرتر کنند.

همه انسان‌ها دارای یک «نفوظ بویایی» از ترکیبات آلی فرار (VOCs) هستند – مولکول‌هایی که از بدن در ترشحاتی مانند عرق ساطع می‌شوند – تحت تأثیر ژنتیک، سن، فعالیت‌ها و سایر متغیرهای ما. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه سگ ها ممکن است قادر به تشخیص VOC های مرتبط با استرس انسان باشند. با این حال، هیچ مطالعه ای بررسی نکرده است که آیا سگ ها می توانند VOC های مرتبط با علائم PTSD را بیاموزند یا خیر.

کیروجا گفت: “این یک همکاری چند رشته ای بین آزمایشگاه روانشناسی بالینی دکتر شری استوارت و آزمایشگاه بویایی سگ دکتر سایمون گادبویس است که هر دو در دانشگاه دالهوسی هستند.” هیچ یک از آزمایشگاه ها نمی توانستند این کار را به تنهایی انجام دهند. ما دو مجموعه مجزا از تخصص را گرد هم آوردیم.

گرفتن عطر

دانشمندان 26 انسان را به عنوان اهداکنندگان عطر انتخاب کردند. این شرکت کنندگان همچنین در مطالعه ای در مورد واکنش افرادی که تروما را تجربه کرده اند به یادآوری آن ضربه شرکت کردند. 54٪ شرایط تشخیصی برای PTSD را برآورده کردند.

برای اهدای عطر، آنها در جلساتی شرکت کردند که در آن تجربیات ضربه روحی خود را در حالی که ماسک های مختلف به چهره داشتند، یادآوری می کردند. یک ماسک صورت یک نمونه تنفس آرام را ارائه کرد که به عنوان کنترل عمل می کرد و دیگری که در حالی که شرکت کنندگان ضربه روحی خود را به خاطر می آوردند پوشیده می شد و نمونه تنفس هدف را ارائه می داد. شرکت‌کنندگان همچنین پرسشنامه‌ای را درباره سطوح استرس و احساساتشان تکمیل کردند.

در این بین، دانشمندان 25 سگ خانگی را برای آموزش تشخیص بو به خدمت گرفتند. فقط دو نفر برای تکمیل مطالعه مهارت و انگیزه کافی داشتند: آیوی و کالی.

کیروجا گفت: «هم آیوی و هم کالی این کار را ذاتاً انگیزه‌بخش می‌دانستند». “اشتهای بی حد و حصر آنها برای خوراکی های خوشمزه نیز یک مزیت بود. در واقع، متقاعد کردن آنها برای استراحت بسیار سخت تر از شروع کار بود. کالی به طور خاص اطمینان حاصل کرد که هیچ دمنوشی وجود ندارد.”

آیوی و کالی آموزش دیدند تا بوی هدف را از تکه‌های ماسک تشخیص دهند و به دقت 90 درصدی در تمایز بین یک نمونه تحت استرس و یک نمونه بدون استرس دست یافتند. سپس مجموعه‌ای از نمونه‌ها، یک نمونه در یک زمان، به آنها ارائه شد تا ببینند آیا هنوز می‌توانند به طور دقیق VOCهای تنش را تشخیص دهند. در این آزمایش دوم، آیوی به دقت 74 درصد و کالی به دقت 81 درصد دست یافتند.

بهترین دوست انسان ها

مقایسه شناسایی موفقیت آمیز کالی و آیوی با احساسات خود گزارش شده شرکت کنندگان انسانی نشان داد که عملکرد آیوی با اضطراب و کالی با شرم ارتباط دارد.

کیروجا می‌گوید: «اگرچه هر دو سگ با دقت بسیار بالایی اجرا می‌کردند، اما به نظر می‌رسید که تصور کمی متفاوت از آنچه که نمونه تنفسی «استرس» در نظر می‌گرفتند، داشتند. “ما حدس زدیم که پیچک با هورمون‌های محور سمپاتیک-آدرنو-مدولار (مانند آدرنالین) و کالی به هورمون‌های محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (مانند کورتیزول) هماهنگ است. شروع علائم PTSD مستلزم حساسیت به هورمون های محور سمپاتیک-آدرنو-مدولار است.

در مرحله بعد، این تیم قصد دارد آزمایش هایی را برای تایید درگیری محور سمپاتیک-آدرنو-مدولار انجام دهد.

کیروجا هشدار داد: “با 40 مجموعه نمونه، مطالعه ما یک مطالعه اثبات مفهوم است که باید توسط مطالعات با حجم نمونه بزرگتر تایید شود.” علاوه بر ثبت نام شرکت‌کنندگان بیشتر، مطالعات اعتبارسنجی باید نمونه‌هایی را از تعداد بیشتری از رویدادهای استرس‌زا جمع‌آوری کند تا توانایی سگ‌ها در تشخیص مطمئن VOCs استرس در تنفس یک انسان در زمینه‌های مختلف را تایید کند.

اطلاعات بیشتر:
آیا سگ های تشخیص بو می توانند استرس مرتبط با قرار گرفتن در معرض نشانه تروما را در افراد دارای سابقه تروما تشخیص دهند؟ مطالعه اثبات مفهوم، مرزها در آلرژی (2024). DOI: 10.3389/falgy.2024.1352840

نقل قول: مطالعه نشان می‌دهد که سگ‌ها ممکن است بتوانند فلاش بک PTSD را که در راه است بو بکشند (2024، 28 مارس) که در 28 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-dogs-oncoming-ptsd-flashback.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.