ترانس تمایز با توالی یابی RNA به تشخیص اختلالات ژنتیکی کمک می کند


توالی یابی DNA

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

محققان کالج پزشکی بیلور امکان استفاده از تمایز سلولی انسان با توالی یابی RNA را برای تسهیل تشخیص اختلالات مندلی آزمایش کرده اند. این رویکرد بازده تشخیصی کلی 25.4٪ را در گروهی از موارد شبکه بیماری های تشخیص داده نشده ایجاد کرد. یافته ها در منتشر شده است مجله آمریکایی ژنتیک انسانی.

آزمایش‌های عملکردی مانند توالی‌یابی RNA، که رونوشت یا بیان ژن را در یک سلول می‌خواند، اغلب برای حمایت از تشخیص ژنتیکی به‌دست‌آمده از طریق توالی‌یابی اگزوم یا توالی‌یابی کل ژنوم مورد نیاز است. با این حال، اثربخشی توالی RNA توسط بیان ژن‌های مرتبط با بیماری در بافت‌های قابل دسترسی بالینی مانند خون یا فیبروبلاست‌های پوست، سلول‌هایی که به تشکیل بافت همبند کمک می‌کنند، محدود می‌شود.

دکتر پنگفی لیو، دانشیار ژنتیک مولکولی و انسانی و مدیر آزمایشگاه ژنتیک و تایید شده توسط ACGME گفت: «این به ویژه در بیماری‌های عصبی مشکل‌ساز است، زیرا ژن ایجادکننده این اختلال ممکن است در سلول‌های خون و پوست بیان نشود.» برنامه فلوشیپ ژنومیک در بیلور.

برای غلبه بر این چالش، محققان به سرپرستی نویسنده اول، دکتر شنگلان لی، دانشمند کارکنان آزمایشگاه دکتر لیو در بیلور، فیبروبلاست‌های به‌دست‌آمده از نمونه‌برداری‌های پوست را طی فرآیندی به نام تمایز متمایز به نورون تبدیل کردند. لی گفت: «این روش بیان ژن اختصاصی نورون را فعال می‌کند و این احتمال را افزایش می‌دهد که بتوانیم جهش‌های بیماری‌زا را در این سلول‌ها مشخص کنیم.»

برای اعتبار سنجی بالینی، محققان این نورون های القا شده را برای گروهی متشکل از 71 فرد با فنوتیپ های عصبی در شبکه بیماری های تشخیص داده نشده تولید کردند. توالی RNA نورون های القا شده منجر به تشخیص در 18 نفر (25.4٪) شد. پنج مورد از این موارد را نمی‌توان تنها با تعیین توالی RNA فیبروبلاست‌ها تشخیص داد.

لیو گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد که تمایز بین فیبروبلاست به نورون و به دنبال آن توالی‌یابی RNA یک رویکرد ساده، کم‌هزینه و قابل تکرار با مدت زمان معقول است که آن را برای اجرای بالینی امکان‌پذیر می‌کند. این روش آزمایشی جدید نشان دهنده یک تغییر الگو در ژنتیک آزمایشگاهی است که از رویکرد سنتی DNA محور به رویکردی که بر روی سلول های بیمار متمرکز است، حرکت می کند.

لی گفت: «به‌کارگیری این تکنیک تثبیت‌شده، که قبلاً برای مطالعه مکانیسم‌های بیماری‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گرفت، برای استفاده جدید در تشخیص ژنتیک، هیجان‌انگیز است.

اطلاعات بیشتر:
شنگلان لی و همکاران، کاربرد بالینی و اجرای تشخیصی تمایز سلولی انسان انسان به دنبال توالی یابی RNA، مجله آمریکایی ژنتیک انسانی (2024). DOI: 10.1016/j.ajhg.2024.03.007

ارائه شده توسط کالج پزشکی بیلور

نقل قول: تمایز با توالی RNA به تشخیص اختلالات ژنتیکی کمک می کند (2024، 9 آوریل) در 9 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-transdifferentiation-rna-sequencing-aids-diagnosis.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.