راه های افزایش تمرکز در نوجوانان و علل حواس پرتی این دوره سنی


افزایش دامنه توجهات نوجوانان و بالا بردن تمرکز یک موضوع بسیار مهم تلقی می شود. اگر یک نوجوان تمرکز نداشته باشد، به یک سری آموزش ها و مهارت ها نیاز خواهد داشت. در حقیقت نوجوانان با گذشت زمان رشد بیشتری می کنند، به همین خاطر باید در زندگی مستقل تر عمل کنند تا بتوانند زمان خود را به درستی مدیریت کنند. به همین دلیل لازم است با شیوه های افزایش تمرکز بیشتر آشنا شوند. در صورت نبود تمرکز کافی، بازدهی افراد کاهش پیدا می کند و این مسئله آینده فرد را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. عدم تمرکز شامل دلایل گوناگونی می شود. به همین خاطر برای این کار باید علت اصلی نبود تمرکز را شناسایی کرده و درصدد رفع آن برآیید. این مقاله راه های افزایش تمرکز در نوجوانان را مورد بررسی قرار می دهد.

تمرکز چیست؟

تمرکز را می توان از جنبه های متنوع بررسی کرد. از سوی دیگر تمرکز یک نوع تمرین و یا یک روش مناسب برای سر و سامان دادن به ذهن و پرورش آن است. با این روش اشخاص می توانند فکر و اندیشه خود را دقیق سامان دهی کنند و بهترین عملکرد را از خود ارائه دهند. در صورت تمرکز، ذهن به شدت آرام است و افرادی که روی موضوعات مختلف متمرکز هستند به راحتی موضوعات را درک می کنند. به همین خاطر درک کردن باعث می شود که مسائل ساده تر حل شوند.

همه حواس پنج گانه انسان به تمرکز نیاز دارند، تا شخص بتواند به بهترین عملکرد خود دست پیدا کند. از روش های افزایش تمرکز می توان به مدیتیشن و کاهش استرس اشاره کرد. هنگامی که شخصی بر یک موضوع توجه کامل داشته باشد، در این مواقع او تمام فکر و ذکر خود را به همان هدف اختصاص می دهد. اگر تمرکز کافی نباشد، معضلات زیادی در آینده برای افراد ایجاد خواهد شد. در ادامه به راه های افزایش تمرکز در نوجوانان اشاره شده است.

راه های افزایش تمرکز در نوجوانان

برای افزایش تمرکز می توان برخی روش ها را امتحان کرد. از جمله این روش ها می توان موارد زیر را نام برد:

ساده ترین روش افزایش تمرکز در نوجوانان

۱. پرهیز از عوامل حواس پرتی

متأسفانه در برخی خانواده ها این موضوع زیاد مشاهده می شود که پدر و مادرها در مقابل فرزندان خود هر موضوعی را بیان می کنند. در صورتی که به هیچ عنوان نیازی نیست تمام حرف ها و موضوعات در حضور نوجوانان زده شود. بارها رفتارهایی را مشاهده می کنیم که نوجوانان والدین را الگوی خود می دانند. به عنوان مثال می توان دلیل دروغ گفتن نوجوانان را به شیوه های رفتاری نادرست نسبت داد. بر همین اساس مطرح کردن برخی از مسائل، ذهن نوجوان شما را درگیر موارد به شدت سطحی می کند و این موضوع روی تمرکز او اثر می گذارد. به همین خاطر باید فرزند خود را از عواملی که روی تمرکز او تأثیر می گذارند، دور نگه دارید.

استفاده بیش از اندازه از شبکه های اجتماعی، وقت گذاشتن با وسایل شخصی و تماشای تلویزیون می توانند زمان زیادی از فرد بگیرند. علاوه بر این احتمال دارد برخی از افراد اعتیاد زیادی به بازی های کامپیوتری داشته باشند، به همین خاطر اعتیاد نوجوانان به بازی برای آن ها مضر بوده و سبب حواس پرتی شان می شود. بهترین راهکاری که باید انجام دهید این است که فعالیت های غیر ضروری را از برنامه نوجوان خود حذف کنید.

۲. انجام فعالیت های ورزشی

لازم است بدانید برای افزایش تمرکز در نوجوانان و تقویت حافظه می توان نیم ساعت از زمان فرزند خود را به پیاده روی اختصاص دهید. این مسئله موجب ایجاد هورمون شادی و نشاط خواهد شد. با تقویت انرژی و کاهش استرس تمرکز فرزند شما تا حد قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

۳. مدیریت انرژی

لازم است بدانید بیشتر نوجوانان به علت یکنواخت بودن زندگی روزمره، خیلی زود و سریع خسته می شوند، در نتیجه ترجیح می دهند سرگرم کاری شوند. فرزند شما باید در کنار برنامه ها و اهدافی که دارد، فعالیت های مورد علاقه خود را نیز انجام دهد. فعالیت هایی که موجب شادمانی و تقویت روحیه او می شوند. زمانی که فرزند شما انرژی کافی برای انجام کار خود می گذارد، کمتر احساس خستگی می کند و این مورد تمرکز نوجوان شما را افزایش می دهد.

۴. برنامه ریزی و سازماندهی درست

اگر می خواهید فرزند شما درگیر اختلال حواس پرتی نشود، بهتر است برنامه روزانه او را سازماندهی کنید. شما باید یک برنامه روزانه به فرزند خود ارائه دهید و به او بگویید باید تمام کارهایی که در لیست آورده شده است را انجام دهد. در واقع پایبند بودن به وظایف و مدیریت زمان یکی از بهترین روش ها برای افزایش تمرکز در نوجوانان است. علاوه بر این تلاش کنید به فرزندان خود یاد دهید که در زندگی خود هدف داشته باشند، بی هدفی نوجوانان را به شدت سردرگم می کند.

بهترین راه افزایش تمرکز در نوجوانان چیست؟

۵. تمرین تمرکز در طول روز

برای افزایش تمرکز در نوجوانان باید به او آموزش های لازم را بدهید، به همین خاطر لازم است زمان کافی برای تمرین تکنیک های مهم در افزایش تمرکز فرزند خود مشخص کنید. تمرین تمرکز به نوجوان شما کمک می کند تا با عوامل حواس پرتی مقابله کند. علاوه بر این فرزند شما کارهای غیر ضروری را از برنامه روزانه خود حذف خواهد کرد.

۶. داشتن استراحت کافی

ما به کسانی که درگیر اختلال عدم تمرکز هستند، توصیه می کنیم که بین کارهایی که انجام می دهند یک وقفه ۱۰ یا ۱۵ دقیقه ایجاد کنند تا استراحت کوتاهی داشته باشند. انجام کارهای مکرر و تکالیف بیش از حد مغز را خسته می کند و باعث عدم تمرکز خواهد شد. به هیمن خاطر پزشکان پیشنهاد می کنند برای افزایش تمرکز در نوجوانان بین کارهایی که انجام می دهید، ساعتی را به استراحت کوتاه اختصاص دهید.

به یاد داشته باشید در صورت خستگی بدن و ذهن، امکان تمرکز بسیار دشوار خواهد بود. برای افزایش تمرکز در نوجوانان، آن ها به ۷ ساعت خواب نیاز دارند. مطالعات نشان می دهد که خواب کامل شبانه نقش بسیار مهمی در بالا بردن تمرکز و تقویت حافظه دارد و این کار به بهبود عملکرد مغز کمک می کند. آن دسته از نوجوانانی که ساعات زیادی از شب را بیدار می مانند و به هیچ عنوان خواب کافی ندارند، باید برای برطرف شدن مشکل خود، برنامه منظمی تعیین کنند.

۷. داشتن تغذیه سالم

یکی از مهم ترین روش ها برای افزایش تمرکز در نوجوانان، داشتن تغذیه سالم است. مطالعات زیادی در این خصوص انجام شده است. در این مطالعات تغذیه ناسالم با گذشت زمان روی مغز اثرات زیان باری می گذارد. این موضوع شخص را با اختلال عدم تمرکز کافی روبرو خواهد کرد. بهترین کاری که به عنوان والدین می توانید برای فرزند خود ایجاد کنید، فراهم کردن غذاهایی سرشار از مواد معدنی، ویتامین و پروتئین است. زمانی که فرزند شما عادت غذایی درستی داشته باشد، قدرت کافی پیدا کرده و روی مسائل مختلف نیز بهتر تمرکز می کند.

راه های افزایش تمرکز در نوجوانان

۸. تقسیم بندی و اولویت بندی کارها

کسانی که به طور همزمان چند کار را انجام می دهند، به طور معمول در داشتن تمرکز با مشکل مواجه می شوند. این کار موجب می شود آن ها به هیچ عنوان بازخورد مثبتی از کارهای خود دریافت نکنند. به طور مثال دانشجویایی که ترم اول دانشگاه را سپری می کنند، در اولویت بندی دروس با مشکل روبرو می شوند. برای اینکه تمرکز در نوجوانان افزایش پیدا کند، لازم است کارها سازماندهی شوند. این موضوع به نوجوانان کمک می کند تا از نگرانی حاصل از کمبود وقت دور شوند. به همین دلیل با تمرکز بیشتری به فعالیت های دلخواه خود می پردازند.

نداشتن تمرکز در نوجوانان چه نشانه هایی دارد؟

به طور معمول نوجوانانی که دچار اختلال عدم تمرکز هستند، این حالات در آن ها مشاهده می شود:

  • گم کردن اشیاء به طور مکرر
  • ناتوان بودن در اندیشه و تفکر
  • نداشتن قدرت تصمیم گیری
  • روبرو شدن با مشکلات در زمان انجام کارهای به شدت پیچیده
  • فرو رفتن در فکر و اندیشیدن به رویدادهای گذشته
  • نداشتن توجه کامل
  • مشکل در نشستن های ثابت

بهترین راه افزایش تمرکز در نوجوانان

حواس پرتی چه عللی دارد؟

بهتر است با دلایل متعددی که موجب حواس پرتی می شوند بیشتر آشنا شده و خیلی دقیق آن ها را شناسایی کنید. به صورت کلی حواس پرتی یک منشاء درونی و یک منشاء بیرونی دارد. منشاء بیرونی به تلویزیون و رفت و آمدهای بیرون، سر و صداها و … مربوط می شود. منشاء درونی وابسته به خستگی ذهن، افسردگی و کم خوابی است. مهم ترین دلایل حواس پرتی در ادامه آورده شده است:

افسردگی نوجوان به عنوان یکی از بیماری های ذهنی شناخته می شود و بر تمام ابعاد زندگی شخص تأثیر می گذارد. احساس غم، سرزنش کردن، پوچ بودن و ناراحتی جزو فاکتورهایی هستند که به شدت تمرکز نوجوان را پایین می آورد. در صورت بروز این موضوع بهتر است نوجوان شما سریعا به یک روانشناس مراجعه کند.

هنگامی که ما در گذشته کاری را انجام داده ایم و مدام به آن می اندیشیم، این مسئله ما را غرق افکار گذشته می کند. به همین خاطر این موضوع در اهداف آینده نیز تأثیر می گذارد. به این موضوع مهم نشخوار ذهنی می گویند. یکی از مهم ترین راه های افزایش تمرکز آرام کردن ذهن ناآرام است.

  • کارهای غیر ضروری

تمرکز داشتن بر گوشی موبایل، شبکه های اجتماعی و تلویزیون می توانند ما را از هدف هایی که در آینده داریم دور کنند. به همین خاطر هنگامی که قصد دارید درس بخوانید یا به مطالعه کتابی مهم بپردازید، باید گوشی موبایل را به طور کامل از خود دور کنید. در مورد این موضوع بهتر است پدر و مادرها تنها ساعاتی از روز را برای کار کردن فرزند نوجوان خود با وسایل سرگرمی در نظر بگیرند.

روش های افزایش تمرکز در نوجوانان

  • خستگی بیش از اندازه

یکی از اصلی ترین دلایل حواس پرتی ناشی از فعالیت های روزانه است. خستگی بدن با خستگی ذهن در ارتباط است و با گذشت زمان مغز فرد ضعیف می شود.

  • سر و صداهای اطراف

اگر مشغول انجام یک فعالیت مهم هستید که به تمرکز بالا نیاز دارد، صداهای اطراف می توانند موجب حواس پرتی شما شوند. به همین خاطر در این مواقع بهتر است مکانی را برای خود انتخاب کنید که در آن جا سر و صدا نباشد.

منبع :

برچسب :



Source link