سلول های ایمنی «فرسوده» در زنان سالم می تواند هدف پیشگیری از سرطان سینه باشد


سلول های ایمنی «فرسوده» در زنان سالم می تواند هدف پیشگیری از سرطان سینه باشد

فرسودگی سلول های ایمنی در بافت پستان از حاملان جهش های BRCA1 و BRCA2 مدت ها قبل از ایجاد سرطان پستان مشاهده می شود. اعتبار: سارا پنسا/دانشگاه کمبریج

محققان دانشگاه کمبریج بزرگترین کاتالوگ سلول های سینه انسان را ایجاد کرده اند که تغییرات سلولی اولیه را در حاملان سالم جهش های ژن BRCA1 و BRCA2 نشان می دهد.

همه افراد دارای ژن های BRCA1 و BRCA2 هستند، اما جهش در این ژن ها – که می تواند ارثی باشد – خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می دهد.

این مطالعه نشان داد که سلول‌های ایمنی در بافت پستان زنان سالم حامل جهش‌های ژن BRCA1 یا BRCA2 نشانه‌هایی از عملکرد نادرست به نام خستگی را نشان می‌دهند. این نشان می‌دهد که سلول‌های ایمنی نمی‌توانند سلول‌های آسیب‌دیده پستان را پاک کنند، که در نهایت می‌تواند به سرطان سینه تبدیل شود.

این اولین باری است که سلول‌های ایمنی خسته در بافت‌های غیر سرطانی پستان در چنین مقیاسی گزارش شده است – معمولاً این سلول‌ها فقط در تومورهای مرحله آخر یافت می‌شوند. نتایج احتمال استفاده از داروهای ایمونوتراپی موجود را به عنوان مداخله اولیه برای جلوگیری از توسعه سرطان سینه در حاملان جهش‌های ژن BRCA1 و BRCA2 افزایش می‌دهد.

محققان قصد دارند این رویکرد پیشگیرانه را روی موش ها آزمایش کنند. داروهای موجود عوارض جانبی جدی دارند، بنابراین آزمایش روی موش برای یافتن دوز مناسب و ایمن ضروری است. در صورت موثر بودن، راه را برای آزمایش بالینی آزمایشی در زنان حامل جهش‌های ژن BRCA هموار می‌کند.

پروفسور ولید خالد از گروه دانشگاه کمبریج گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که در حاملان جهش‌های BRCA، سیستم ایمنی در از بین بردن سلول‌های آسیب‌دیده پستان شکست خورده است – که به نظر می‌رسد به نوبه خود برای حفظ این سلول‌های ایمنی کار می‌کند.» مؤسسه فارماکولوژی و Wellcome-MRC سلول های بنیادی کمبریج، نویسنده ارشد گزارش.

او افزود: “ما در مورد این کشف بسیار هیجان‌زده هستیم، زیرا پتانسیل یک درمان پیشگیرانه به غیر از جراحی را برای حاملان جهش‌های ژن سرطان سینه BRCA می‌دهد. داروهایی در حال حاضر وجود دارند که می‌توانند بر این بلوک در عملکرد سلول‌های ایمنی غلبه کنند، اما تاکنون آنها فقط برای بیماری در مراحل آخر تایید شده اند.

نتایج در مجله منتشر شده است ژنتیک طبیعت.

جراحی کاهش خطر، که در آن سینه ها برداشته می شوند، به افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند پیشنهاد می شود. این می تواند برای زنان جوان تصمیم دشواری باشد و می تواند تأثیر قابل توجهی بر تصویر بدن و روابط جنسی داشته باشد.

خالد گفت: “بهترین راه برای پیشگیری از سرطان سینه این است که در وهله اول واقعاً بفهمیم که چگونه ایجاد می شود. سپس می توانیم این تغییرات اولیه را شناسایی کرده و مداخله کنیم.”

او افزود: “سرطان سینه در مراحل آخر بسیار غیرقابل پیش بینی است و مدیریت آن سخت است. همانطور که داروهای بهتر و بهتری تولید می کنیم، به نظر می رسد که تومورها راهی برای دور زدن آن پیدا می کنند.”

محققان با استفاده از نمونه‌هایی از بافت سالم پستان جمع‌آوری‌شده از 55 زن در طیف سنی مختلف، بیش از 800000 سلول شامل انواع مختلف سلول‌های سینه را فهرست‌بندی کردند.

اطلس سلول پستان انسانی به دست آمده اکنون به عنوان منبعی برای استفاده و افزودن سایر محققان در دسترس است. این شامل مقادیر زیادی اطلاعات در مورد سایر عوامل خطر سرطان سینه از جمله شاخص توده بدنی (BMI)، وضعیت یائسگی، استفاده از روش های پیشگیری از بارداری و مصرف الکل است.

آستین رید، Ph.D، گفت: «ما دریافته‌ایم که چندین نوع سلول پستان وجود دارد که با بارداری و با افزایش سن تغییر می‌کنند، و ترکیبی از این اثرات – و سایر اثرات – است که خطر کلی سرطان سینه را افزایش می‌دهد.» . دانشجوی دپارتمان فارماکولوژی دانشگاه کمبریج و اولین نویسنده مشترک گزارش.

وی افزود: «همانطور که ما بیشتر از این نوع اطلاعات را از نمونه‌های سراسر جهان جمع‌آوری می‌کنیم، می‌توانیم در مورد چگونگی ایجاد سرطان سینه و تأثیر عوامل خطر مختلف با هدف بهبود درمان اطلاعات بیشتری کسب کنیم.»

یکی از بزرگترین چالش ها در درمان سرطان سینه این است که فقط یک بیماری نیست، بلکه بسیاری از آن ها هستند. بسیاری از تغییرات ژنتیکی مختلف می تواند منجر به سرطان سینه شود و خطر ژنتیکی با سایر عوامل خطر به روش های پیچیده ای در تعامل است.

به عنوان مثال، مشخص است که احتمال ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می یابد، اما این خطر با بارداری در اوایل زندگی بسیار کاهش می یابد. و خطر مرتبط با سن در حاملان ژن‌های سرطان سینه BRCA1 و BRCA2 بسیار افزایش می‌یابد.

هدف مطالعه جدید، درک چگونگی تعامل برخی از این عوامل خطر، با مشخص کردن انواع سلول های مختلف در سینه انسان تحت بسیاری از حالت های فیزیولوژیکی مختلف بود.

محققان از تکنیکی به نام توالی یابی RNA تک سلولی برای توصیف انواع مختلف سلول های پستان و حالت های مختلف استفاده کردند. تقریباً همه سلول‌های بدن دارای مجموعه‌ای از ژن‌های یکسان هستند، اما تنها زیرمجموعه‌ای از این ژن‌ها در هر سلول روشن می‌شوند – و اینها هویت و عملکرد سلول را تعیین می‌کنند. توالی یابی RNA تک سلولی نشان می دهد که کدام ژن ها در سلول های جداگانه روشن می شوند.

سرطان سینه در سرتاسر جهان رخ می‌دهد، اما نابرابری‌های اجتماعی به این معناست که همه به درمان دسترسی ندارند. پیشگیری مقرون‌به‌صرفه‌ترین رویکرد است. این نه تنها نابرابری را که عمدتاً کشورهای کم‌درآمد را تحت تأثیر قرار می‌دهد مقابله می‌کند، بلکه نتیجه بیماری را در کشورهای با درآمد بالا نیز بهبود می‌بخشد. دکتر سارا پنسا، دانشیار ارشد گروه فارماکولوژی دانشگاه کمبریج و اولین نویسنده مشترک این مطالعه گفت.

اطلاعات بیشتر:
یک اطلس تک سلولی نقشه برداری از تغییرات سلولی هموستاتیک در سینه انسان بالغ را امکان پذیر می کند. ژنتیک طبیعت (2024). DOI: 10.1038/s41588-024-01688-9

ارائه شده توسط دانشگاه کمبریج

نقل قول: سلول‌های ایمنی «فرسوده» در زنان سالم می‌تواند هدف پیشگیری از سرطان پستان باشد (2024، 28 مارس) در 28 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-exhausted-immune-cells-healthy-women بازیابی شده است. .html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.