شیوع سیاه سرفه چک تسریع شد، سه کشته


سیاه سرفه

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

مقامات بهداشتی روز دوشنبه اعلام کردند جمهوری چک با تعداد فزاینده ای از موارد ابتلا به این بیماری آسیب دیده است و شیوع سریع این بیماری در حال رشد سه نفر را کشته است.

انستیتوت دولتی بهداشت عمومی اعلام کرد کشور 10.9 میلیون نفری امسال 7888 مورد بیماری تنفسی را ثبت کرده است.

هفته گذشته، مقامات بهداشتی 1494 مورد جدید را ثبت کردند که سریع ترین رشد هفتگی در سال جاری است. حدود 183 نفر در بیمارستان بستری هستند.

سوابق رسمی بهداشت نشان داده است که شیوع این ویروس از سال 1959 که واکسیناسیون آغاز شد، بدترین است.

واکسیناسیون در جمهوری چک اجباری است، اما برای مادام العمر نیست و برخی از افراد امتناع می کنند.

پاولا سورجینوا، افسر ارشد بهداشت عمومی، گفت که نوجوانان بدترین گروه سنی هستند که والدین اغلب از واکسیناسیون مجدد توصیه شده در سن 10 تا 11 سالگی چشم پوشی می کنند.

این موسسه دولتی در وب سایت خود اعلام کرد: از مجموع تعداد، 5808 نفر واکسینه شدند.

سه نفر مبتلا به این بیماری در سال جاری جان خود را از دست دادند: یک مرد 62 ساله، یک زن 84 ساله و یک نوزاد. همه مشکلات سلامتی دیگری نیز داشتند.

این شیوع برخلاف انتظارات قبلی مقامات بهداشتی است که ماه گذشته معتقد بودند تعداد موارد به اوج خود رسیده است.

این بیماری در سایر کشورهای اروپایی و همچنین چین در حال افزایش است و مقامات بهداشت جهانی همه‌گیری کووید را مقصر می‌دانند.

مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری (ECDC) ماه گذشته اعلام کرد که سیاه سرفه “یک بیماری بومی در سراسر جهان” است که هر سه تا پنج سال یک بار به اوج خود می رسد.

وی افزود: «افزایش فعلی به طور بالقوه به گردش خون کمتر در طول همه‌گیری کووید-19، همراه با جذب واکسیناسیون غیربهینه در گروه‌های خاص در طول همه‌گیری کووید-19 مرتبط است».

کیت اوبراین، رئیس بخش واکسن‌ها و ایمن‌سازی در سازمان بهداشت جهانی، سال گذشته گفت که کاهش نرخ واکسیناسیون برای بیماری‌هایی مانند سیاه سرفه، سرخک و فلج اطفال «زمینه را برای ظهور مجدد سایر بیماری‌های جدی قابل پیشگیری با واکسن فراهم می‌کند».

© 2024 AFP

نقل قول: گسترش سیاه سرفه چک تسریع شد، سه مرد (2024، 15 آوریل) بازیابی شده در 15 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-czech-whooping-dead.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.