فرآیند تصعید چیست و چطور اتفاق می افتد؟


فرایند تصعید یکی از واکنش های شیمیایی می باشد و شما می توانید به راحتی با این فرایند آشنا شوید. یادتان باشد که جهان شیمی یکی از بزرگ ترین جهان ها می باشد و فرایند های بسیار زیادی در آن رخ می دهد و فرآیند تصعید یکی از مهم ترین و خاص ترین این فرایند ها می باشد.

تصعید در جهان شیمی

فرآیند تصعید و نحوه رخ دادن آن

یکی از ساده ترین فرایند های شیمی فرآیند تصعید است و باید بدانید که این فرایند می تواند به راحتی در هر زمینه ای مورد استفاده باشد از این رو نیاز است تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. تصعید شدن عبارت است از تبدیل شدن ماده از حالت جامد به گاز می باشد و این فرایند بدون عبور از فرایند مایع می باشد. در واقع باید بدانید که این ماده جزئی از واکنش های گرماگیر می باشد و در دما و فشار ثابتی هر ماده ای می تواند این مورد برایش اتفاق بیفتد.

دلر شیمی هر فرایندی دارای معکوسی نیز می باشد و باید بدانید که معکوس این فرایند چگالش می باشد. در واقع چگالش تبدیل شدن مواد گازی از حالت گاز به جامد می باشد و این مورد بدون این که به حالت مایع وارد شود رخ می دهد. تمامی مواد جامدی که دارای فشار بخار می باشند و در یک درجه حرارت قابل ملاحظه ای قرار می گیرند می توانند تصعید شوند. نام دیگر این واکنش شیمیایی Sublimation می باشد.

تعریف دیگر که برای این مورد وجود دارد این است که به تغیر فیزیکی یک ماده از فاز جامد به فاز گاز به کار می رود و شما می توانید مثال های بسیار زیادی از این مورد را در صنعت نیز مشاهده نمایید. برای مثال شما می توانید تفکیک کلرید آمونیوم جامد را به کلرید هیدروژن و آمونیاک را ببینید و باید بدانید که این یک واکنش خاص شیمیایی نمی باشد و تنها فرآیند تصعید خواهد بود. به صورت واضح تر اگر این مورد را برایتان مورد بررسی قرار دهیم باید بدانید که احتراق شمع یک واکنش تصعید می باشد و در ان شمع حاوی موم پارافین به دی اکسید کربن تبدیل می شود و بخار آب تصعید نمی باشد زیرا ماده از حالت مایع تبدیل به گاز می شود و این ماده یکی از واکنش های شیمیایی در حضور اکسیژن می باشد و در تصعید چنین موردی رخ نمی دهد.

فرآیند تصعید

در واقع فرآیند تصعید  یکی از واکنش هایی می باشد که گرما را به خودش جذب می کند و می تواند انرژی لازم را برای شما فراهم نماید تا مواد جامد تبدیل به مواد گازی شوند. این انرژی نیازمند یک انرژی اضافی می باشد و انرژی را به محیطی نمی دهد از این رو گرماده نمی باشد. شما می توانید آنتالپی تصعید را با افزودن آنتالپی ذوب و آنتالپی تبخیر بدست بیاورید و این مورد یکی از مهم ترین مباحث در شیمی می باشد که اگر رشته ها نظری را خوانده باشید تا کنون با آن ها رو به رو شده اید.

مثال های فرآیند تصعید

برای این که بتوانید این موضوع را بهتر از دیگران متوجه شوید برایتان مثال هایی در این زمینه می زنیم و شما می توانید به راحتی و در کم ترین زمان ممکن متوجه این موضوع شوید.

تصعید آب

برای این که برف و یخ ذوب شوند نیاز به گرما دارند و باید بدانید که در فریزر خشک ماده ای که باید دهیدراته شود منجمد می شود. در واقع این امر اگر تحت تاثیر خلا رخ دهد شما می توانید شاهد فرآیند تصعید باشید. تصعید برف و یخ بدین صورت می باشد که شما اگر در نواحی نزدیک ان ها باشید سرمای بسیار زیادی را حس می کنید.

دی اکسید کربن

دی اکسید کربن جامد زیر نقاط سه گانه می باشد. در دما و فشار بالاتر از این نقاط این ماده می تواند وارد فاز گازی شود.

نفتالین

از دیگر مواردی که شما می توانید در زندگی خود با ان رو به رو شده باشید نفتالین می باشد. نفتالین یکی از مواد آلی می باشد و در دفع سموم و آفات مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این ماده از یک سری از مولکول های غیر قطبی ساخته شده است که توسط نیرو های واندروالسی در کنار یک دیگر قرار گرفته اند و در دمای استاندارد با نقطه تصعید حدودا ۸۰ درجه سانتی گراد یا ۱۷۶ درجه فارنهایت تبخیر می شود.

تصعید شدن مواد چیست؟

کاربرد های تصعید

تصعید یکی از روش های خاص در شیمی می باشد و باید بدانید که این مورد را شیمی دان ها برای این که بتوانند ترکیبات را تصفیه کنند اختراع کردند. بدین ترتیب یکی از مواد جامد در دستگاه تصعید قرار می گیرد و در فشار خلا گرم خواهد شد. در واقع ناخالصی ها در این فشار کاهش می یابند و ماده جام خالص شده باقی می ماند. همچنین در این دستگاه پسماند های ناپایدار تولید می شود و زمانی که گرمایش متوقف می شود و خلا از آن برداشته می شود ترکیب تصفیه شده را به راحتی می توانید مشاهده نمایید.

برای این که بتوانید تصعید با کیفیت تری داشته باشید از یک شیب دمایی استفاده می شود و ماده جامد را می توانید با کسر های متفاوت جدا سازی نمایید. در این مدل از کار ها معمولا یک لوله شیشه ای تخلیه شده استفاده می شود و این لوله به تدریج گرم خواهد شد. جریان مواد از انتهای این لوله که گرم تر می باشد به انتهای سرد می باشد و به انتهای این بخش یک پمپ متصل می باشد. گر در این مورد دما کنترل شود اپراتور می تواند مناطق چگالش را مجددا کنترل نماید. تصعید خلا یکی از بهترین روش هایی می باشد که شما می توانید از ان ها انتخاب کنید و و ترکیبات آلی را تصفیه کرده و ماده ای خالص در دست داشته باشید.

تصعید را می توانید در صنایع شیمیایی رنگ های پلیمری نیز مشاهده نمایید. در واقع این مورد محدود کننده به نظر می رسد ولی باید بدانید که روش های زیاید برای این مورد وجود دارد و تولید کنندگان از آن روش ها بیش تر استفاده می کنند ولی این مورد نی در این زمینه کاربرد دارد. در واقع مواد پلیمری باعث شدند که رنگ ها قابل اصلاح باشند و شما با اضافه کردن این رنگ ها به چوب، سرامیک، شیشه و فلز می توانید ان ها را قابل تصحیح نمایید. همین مورد باعث شده تا این مورد در بازار های اخیر بسیار کاربرد داشته باشد.

چگالش معکوس تصعید

اثرات ترکیب کردن گرما و فار باعث می شود تا مولکول های پلیمری باز شوند و مواد جامد را قادر خواهد ساخت تا به گاز تبدیل شوند. گاز های رنگی به درون پلیمر های باز حرکت می کنند و بعد از این که سرد می شوند دوباره بسته خواهند شد. گاز ها نیز می توانند به رنگ های جامد تبدیل شوند و در یک سطحی خنک قرار خواهند گرفت. با استفاده از این فرایند شما می توانید رنگ کردن پارچه ها و الیاف را بهتر و ساده تر از قبل انجام دهید. در ضمن این مورد می تواند تضمینی برای کار شما باشد از این رو نیاز است تا به خوبی در این مورد تحقیق کنید زیرا کیفیت بالا داشتن باعث می شود تا شما همیشه برای کار های خودتان مشتری داشته باشید. اگر از این مورد رضایت دارید در ادامه می توانید اطلاعاتی در مورد بی مصرف ترین اختراعات بشر و پدیده کاویتاسیون نیز بدست آورید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده استفاده کنید.

منبع :

برچسب :



Source link