عجایب اقیانوس ها و دانستنی های جالب درباره اقیانوس ها


هفتاد درصد از سطح کره زمین به واسطه آب ها پوشیده شده است و قسمت اعظمی از زمین را اقیانوس ها تشکیل می دهند، هرچند اقیانوس ها وسیع و ناشناخته می باشند، اما هر ساله آزمایشات متعددی برای شناخت بهتر این بخش از زمین انجام می گیرد، که با وجود در اختیار داشتن چنین اطلاعاتی همچنان یکی از بزرگ ترین معما های جهان عجایب اقیانوس ها و بخش های ناشناخته این بخش از زمین می باشد.

طبق آمار انسان تنها از  ۰.۰۵ درصد اطلاعات مربوط به عمق اقیانوس ها آگاه می باشد و این عدد نشان دهنده اسراری است، که از وجود آن ها بی خبر می باشیم، جالب است، بدانید انسان اطلاعات بسیاری از پدیده های عجیب خشکی و یا حتی سطح کره ماه در اختیار دارد، اما این امر در رابطه با اعماق اقیانوس صادق نمی باشد.

آشنایی با عجایب اقیانوس ها

عجایب اقیانوس ها

پیدایش اقیانوس ها به زمان هایی قبل از تولد انسان باز می گردد و این موضوع موجب می شود، تا نتوان با اطمینان از شکل گیری اقیانوس ها حرفی به میان آورد، با این وجود یکی از اصلی ترین تصور ها این است، که تبخیر آب های روی زمین علت اصلی تشکیل اقیانوس ها می باشند.

بخار های آب ابر ها را شکل می دهند و ابر ها در طی سالیان متمادی بارندگی و انباشته شدن آن ها در نواحی پست زمین تولد اولین اقیانوس ها را رقم می زنند. اقیانوس ها سرشار از چیز های شگفت انگیز می باشند، کوه های زیر آبی غول پیکر کف اقیانوس که برخی مواقع مرتفع تر از قله های کوهستانی هستند و موجودات شگفت انگیز و عجیبی که در اعماق اقیانوس ها زندگی می کنند، شهر های گمشده و غیره همگی از عجایب مرموز اقیانوس ها می باشند.

پیشنهاد می کنیم، با جالب ترین عجایب اقیانوس آرام آشنا شوید، تا از دانستنی های جالب اقیانوس ها که شما را شگفت زده می کند، مطلع شوید و لذت ببرید.

دریای شیطان

یکی از عجایب اقیانوس ها وجود منطقه ای مرموز در اقیانوس آرام و در فاصله صد کیلومتری شهر توکیو و کشور ژاپن می باشد، البته که هیچ نشانه ای از این بخش از زمین بر روی هیچ نقشه ای پیدا نخواهید کرد، مجموعه ای از اتفاقات راز آلود موجب شده است، که این نام عجیب به این بخش از اقیانوس تعلق بگیرد.

از این عجایب باید گفت که در این بخش مرموز هیچ موجود زنده ای زندگی نمی کند، طوفان های بسیاری در این بخش روی می دهد، که شروعی ناگهانی دارند و خیلی بی مقدمه پایان می یابند، عجیب تر این که نه کشتی ماهیگیری که در حوالی این بخش در حرکت بودند، به شکلی مرموز ناپدید شدن.

بستر اقیانوس در این بخش به شکلی مستمر در حال تغییر شکل و حرکت می باشد، به طوری که جزایر آتشفشانی خیلی ناگهانی ظاهر و به سرعت ناپدید می شوند، به شکلی که احساس می کنید، هرگز وجود نداشتند!

بیشترین حجم اینترنت

بیشترین حجم اینترنت در دل اقیانوس ها نگهداری می شود، از دانستنی های جالب باید به این نکته اشاره کرد، که نو و نه درصد از حجم داده های اینترنت به واسطه کابل های اعماق اقیانوس انتقال پیدا می کند. کابل های انتقال اینترنت در اعماق اقیانوس قرار دارند، تا آسیبی به آن ها وارد نشود. اما یکی از آسیب های که به این کابل ها وارد می شود، حمله کوسه ها به آن ها می باشد.

مسیر کابل های اینترنت در اقیانوس ها

صدای اقیانوس ها

معمولا گمان می شود، عمیق ترین بخش های اقیانوس مکانی هایی عاری از صدا می باشد و سکوت خاصی دارد، جالب است بدانید، این گمان تصوری اشتباه می باشد. دستگاه هایی که به عمیق ترین بخش های اقیانوس فرستاده شده اند، مواردی را ثبت کرده اند، که بسیار شگفت انگیز بوده است. صدا هایی عجیب در دل تاریک اقیانوس ها وجود دارد، این صدا ها ناشی از زمین لرزه ها و نهنگ ها و بسیاری از موارد دیگر می باشد. یکی از عجایب اقیانوس ها همین صدایی هایی می باشد، که بشر فکرش را هم نمی کرد.

گنجینه های اقیانوس

گنجینه های پنهان در دل اقیانوس و طلاهای غیر قابل دسترس که از عجایب اقیانوس می باشند، نیز راز دیگری در دل آب های اقیانوس های بزرگ است. سرویس بین المللی اقیانوس ها در NOAA گفته است، طلای محلول شده در آب تمامی اقیانوس ها موجود می باشد.

اقیانوس ها روی هم رفته بیست میلیون تن طلا را در دل خود حل کرده اند، اما به دلیل رقیق بودن بیش از اندازه آب غلظت طلای آن تقریبا یک تریلیون تخمین زده می شود، طلای حل نشده نیز در اعماق یا بستر اقیانوس ها وجود دارد و در عمق یک تا دو مایلی آب و در زیر سنگ ها مدفون شده اند.

دسترسی به این طلا ها با توجه به هزینه های گران روش های دستیابی به آن ها آنچنان مقرون به صرفه نمی باشد، با توجه به پیش بینی NOAA در صورتی که تمام این طلاها از اعماق آب ها استراج شوند، سهم هر فرد در جهان حدود چهار کیلو گرم از این فلز گرانبها خواهد بود.

رودخانه در آب

رودخانه ای شبیه به سایر رودخانه هایی که در خشکی وجود دارد، در اعماق دریای سیاه وجود دارد، شایان ذکر است، علاوه بر جریان رودخانه در دل دریا درخت، آبشار برگ و رود کنار هم در اطراف این رودخانه مشاهده می شود! چنانچه این رودخانه زیردریایی بر روی زمین در جریان می بود، به دلیل میزان حجم آبی که در آن جریان دارد، ششمین رودخانه بزرگ جهان محسوب می شد.

رودخانه ای که زیر دریای سیاه درجریان است، جریان آب شوری می باشد، که از تنگه بسفر و در امتداد بستر دریای سیاه می گذرد و از آب شوری سرچشمه می گیرد، که از طریق تنگه بسفر از دریای مدیترانه به درای سیاه می ریزد، جایی که آب نمک کمتری دارد. کشف این رودخانه در سال دوهزار و ده اعلام شد و به عنوان یکی از عجایب اقیانوس ها ثبت گردید.

فرشته دریا

جانور زیبا و حیرت انگیزی در عمق تاریک اقیانوس وجود دارد، که آزادانه در ژرفای تاریکی شنا می کند، بدن درخشان این جانور به گونه ای است، که انسان را به یاد فرشته می اندازد و نام فرشته دریایی را از آن خود کرده است، فرشته دریایی نوعی حلزون دریایی می باشد، که طولش به بیش از پنج سانتی متر نمی رسد و از بال یا همان پاهایش برای شنا استفاده می کند.

آشنایی با فرشته دریایی در اقیانوس ها

وجود باله های بال مانند موجب حرکت پرواز گونه ای جانور می شود، تمامی این ویزگی ها موجب شده است، تا نام فرشته دریایی به این جانور تعلق بگیرد. بدن فرشته دریایی تقریبا شفاف می باشد و این شفافیت کمک می کند، تا اندام های داخلی صورتی و نارنجی رنگ، زیبایی فرشته گونه ای به او ببخشد.

انگشت یخی مرگ

پدیده طبیعی برونیکل یا انگشت یخی مرگ زمانی اتفاق می افتد، که یخ سطح دریا ترک می خورد و آب شور از درون آن به آب سطحی اقیانوس می ریزد، این واقعه معمولا زیر بلوک هایی از یخ شناور دریا روی می دهد و به این دلیل که آب نمک از آب پیرامون سنگین تر می باشد، تا کف اقیانوس پیشروی می کند.

سنگ ستونی

در یک پروسه تحقیقاتی که باستان شناسان به دنبال یافتن بقایای کشتی های غرق شده می گشتند، در دریاچه میشیگان با یک سازه سنگ ستون مانند برخورد کردند، یافتن این سازه در سال دوهزار و یازده در زیر دریای میشیگان بسیار حیرت انگیز بود، بر روی این تخته سنگ حکاکی های تاریخی از ماستودون که یک حیوان فیل مانند می باشد وجود داشت. همچنین مجموعه سنگی پیدا شد، که مانند بنای استون هنج در کشور انگلیس چیده شده است، این پدیده از عجایب اقیانوس ها می باشد.

آشنایی با سنگ ستونی که از عجایب اقیانوس ها است

بزرگ ترین آبشار

جالب است، بدانید بزرگترین آبشار زیر آبی جهان در تنگه دانمارک در بین گرینلند و ایسلند با ارتفاع سه هزار و پانصد و پنج متر قرار دارد، این آبشار اقیانوس منجمد شمالی را به شمال اقیانوس اطلس متصل می سازد، این آبشار به دلیل تفاوت دما در بخش شرقی و غربی ایجاد شده است.

منبع :

برچسب :



Source link